Cílem testu je dostat se k privátnímu poradci či osobnímu bankéři. Navštívil jsem proto jednu z největších poboček Komerční banky v Praze 1. Představoval jsem klienta s finančním majetkem nad 1 milion Kč.
U přepážky informací jsem pracovnici představil zájem o komplexní poradenství s důrazem na fakt, že mám u konkurenční banky milion korun na termínovaném vkladu. Postup pracovnice byl takový, že začala navštěvovat jednotlivé poradce za přepážkami, pravděpodobně s dotazem, kdo se mě může ujmout.
Nakonec se mne ujal poradce mezi 25 – 30 lety. Celé jednání probíhalo ve velké hale, kde byly rozmístěny jednotlivé přepážky. Po dobu celého jednání byl osobní bankéř vstřícný a ochotný. Zopakoval jsem požadavek na komplexní poradenství a vyřešení finanční situace s tím, že u konkurence mi leží milion korun a že nejsem spokojen s výnosem na termínovaném vkladu.
Ve spojitosti s finančními prostředky poradce zajímalo, kdy budu finanční prostředky potřebovat. Poradce nezajímalo, k jakým účelům peníze použiju. Následně se bankéř snažil finanční prostředky rozmístit mezi jednotlivé produkty. Nejdříve se snažil rozdělit 1 milion Kč tak, že navrhnul vklady na penzijní připojištění a kapitálové životní pojištění (Vital) s jednorázovým vkladem 200 000 Kč.
Ověřil, zda již mám stavební spoření. Ujistil jsem poradce, že bych mohl spořit i pravidelně měsíčně – u každého nabídnutého produktu (penzijní připojištění, investiční životní pojištění Vital Invest) následovala otázka, kolik mohu spořit. Nicméně mě směřoval do částek 1 500 Kč u penzijního připojištění a 1 000 Kč či 2 000 Kč do Investičního životního pojištění. O pojištění ve smyslu zajištění rizik se zajímal minimálně – cílem bylo rozdělit prostředky, nikoliv zajištění rizik. U simulace IŽP ani nebylo připojištěno úrazové pojištění, natož pojištění trvalých následků úrazu.
Na základě přání, že bych se rád přestěhoval do Prahy v horizontu tří let, poradce vypracoval návrh hypotečního úvěru (díky tomu se dozvěděl mé výdaje a čistý příjem bez prémií). S hodnotou mého současného bytu vůbec nepracoval (jestli mám nějaký nefinanční majetek, neověřil, takže jsem to připomněl sám). Nenabídl tedy možnost prodeje ani možného pronájmu.
Při povídání si o hypotéce jsem se dozvěděl, že poradce zatím bydlí v Praze v nájemním bytě a až si dost našetří, chce také do vlastního. Zatím prý nemá dostatečný příjem na splátku třímilionové hypotéky.
Neověřil rizikový profil, volné měsíční cash flow, ani výši možných prémií. Rentiérství od 45. roku jsem musel navrhnout sám. S rentiérstvím poradce neuměl pracovat, nabídnuté produkty směřovaly k věku 60 let (KŽP, IŽP, PP). Pro dlouhodobý investiční horizont navrhnul otevřený akciový podílový fond s jednorázovým vkladem 200 000 Kč. Doporučení těchto produktů doplnil slovy „na školení nás učili, že penzijním připojištěním, stavebním spořením a garantovanými fondy nic nezkazíme“. Velmi často ptal: „Jak byste si to představoval?“
Schůzka byla po 75 minutách přerušena, protože poradci přišel objednaný klient. Jejich schůzka trvala zhruba 15 minut. Pak naše konzultace pokračovala.
Poradce mi na závěr schůzky nabídl setkání s investičním specialistou, ale také řekl, že bych se jen dozvěděl více podrobností k již představeným finančním produktům. Vzhledem k faktu, že všechny produkty už představil velmi podrobně (dostal jsem ke každému informační letáček a několik okopírovaných stran z manuálu), jsem schůzku odmítl.
Možnou přidanou hodnotu investičního specialisty jsem si o několik dnů později ověřoval ještě telefonicky, ale se stejným možným výsledkem (více podrobností bez strategie).
Poradce si neřekl o kontakt na mne a závěr téměř dvouhodinové schůzky byl takový, že „se ozvu, až si podklady doma v klidu projdu a plán se mi bude líbit“. Jako klient jsem viděl jen malý zájem se mnou obchodovat. Na druhou stranu mě poradce netlačil násilně do žádného produktu. Další setkání se neopakovalo, protože bankéř nevytvořil žádný komplexní finanční plán, který by bylo možné prezentovat.
Odcházel jsem s množstvím letáčků a okopírovaných listů k jednotlivým produktům. Finanční plán nahrazoval jeden list papíru, na kterém byly napsány jednotlivé doporučené produkty i s částkami. Informace o produktech poradce podával kostrbatě (i když podrobně), občas tápal, a tak využil informací na letácích či v manuálu.
Od této finanční instituce bych si patrně finanční plán sestavit nenechal.
Jaké máte zkušenosti s poradci Komerční banky?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
12. 6. 2008 11:43, F
Ten poradce je neuveritelne prase, nedokaze splacat ani plan, udela izp jako "sporeni" (nejvetsi omyl) , vysmech jmenem jednoraz vklad do kzp a jako perla penzijko, sila. Ani se nedivim, ze poradce nema sam na byt, kdyz jako poradce je financne debilni.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
12. 6. 2008 20:49, ivan
Není divu, že Vám nabídl tyto produkty. Na tyto produkty jsou nastaveny v bance plány a pokud nechcete, aby na Vás každý den štěkal nadřízený, tak je prostě budete nabízet za každou cenu.
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.