Odkud kam míří český internetbanking

Věra Tůmová | rubrika: Analýza | 6. 5. 2008 | 7 komentářů
Odkud kam míří český internetbanking
Původně šlo přes internetbanking dělat jen základní bankovní operace. Dnes už je možné získat úvěr, pojistit se i koupit cenné papíry. Přímým bankovnictvím se nyní uskutečňuje řada bankovních retailových transakcí. Internetbanking ale přitom používá dle výzkumu stále méně než 10 procent Čechů, ostatní stále platí jinak.

Po vyplnění jednorázového příkazu zbývá už jen na senzor počítače otisknout palec a složenka je přes internet pohodlně zaplacená. Je to jednoduché a prý bezpečné. Zatím to ale asi nikdo z tuzemských klientů neviděl. Využití otisku prstů či snímku rohovky u internetbankingu ale přitom až zas taková fikce není. „O využití biometrických dat v internetovém bankovnictví se totiž už nějakou dobu vedou docela velké debaty. Je to ale hudba vzdálené budoucnosti, pokud vůbec nastane. Ne každý klient může být nadšený tím, že jeho otisky prstů bude mít k dispozici banka“ říká David Lorenc, ředitel internetového bankovnictví České spořitelny.

Počty uživatelů internetového bankovnictví v českých bankách

Česká spořitelna1,16 milionu *
ČSOB a PS0,5 milionu
Raiffeisenbank0,208 milionu
KB0,407 milionu (Mojebanka + Elplus)
UniCreditBankpočet klientů banka neuvádí
* jedná se o souhrnné číslo (retail + business)

Zdroj: Banky

První čeští uživatelé internetbankingu se v tuzemsku objevili před deseti lety, tedy už v první polovině roku 1998. To bylo přibližně ve stejné době, kdy se k podobnému kroku odhodlávaly i největší evropské banky. Pokud ovšem čeští klienti chtěli s bankou komunikovat právě tímto způsobem, nemohli si mezi bankovními domy příliš vybírat. Nový způsob ovládání bankovního účtu tehdy umožňovala už od dubna 1998 jen družstevní záložna FIO. Její klienti u ní mohli uskutečňovat běžné transakce na účtu i sledovat kompletní historii transakcí. Ty byly zabezpečené prostřednictvím autorizace přes elektronický podpis.

O masovější rozšíření internetbankingu se vzápětí postarala Expandia banka (tedy dnešní eBanka). „Zpočátku šlo především o to, přesvědčit Čechy, že internetové bankovnictví je opravdu bezpečné a že pro běžné služby není nutné chodit na pobočku,“ poznamenává Tomáš Kofroň, mluvčí eBanky. Podle něj zde bylo nejdříve možné provádět především základní platby, jako jednorázové a trvalé příkazy. Ke vzdělávání i zvyšování důvěry k internetbankingu mezi klienty také podle Kofroně výrazně přispěl projekt eCity. „Mezi nejvýznamnější inovace v roce 2001 pak patřilo vytvoření speciální karty určené pouze pro platby na internetu, zavedení multiměnového účtu a třeba i zamykání platební karty,“ popisuje Kofroň.

Vývoj počtu klientů internetového bankovnictví

ČSOB ČR
(jen retail)
Poštovní spořitelna
(celkem)
březen 2008374 000203 000
březen 2007321 000131 000
březen 2006262 00074 000
březen 2005198 00019 000

V době, kdy v eBance začali rozvíjet další etapu internetbankingu, se postupně začaly v Česku rozhoupávat k investicím do rozvoje internetbankingu i další finanční instituce. Většina tuzemských bank totiž před tím, než se odhodlala umožnit klientům ovládání účtu přes internet, zřizovala spíše call centra a sháněla telefonní operátory. Přímé bankovnictví nabízela koncem devadesátých let převážná část bank nejčastěji jen v podobě telefonního bankovnictví či GSMbankingu. V České spořitelně poskytovali podle Lorence například Sporotel Telebanking a Sporotel SMS už od roku 1996, GSM bankovnictví o tři roky později.

Z velkých bankovních domů se k zavedení internetového bankovnictví jako první rozhoupala Komerční banka. Symbolicky tak učinila na začátku nového tisíciletí v roce 2000. Nabídla klasický internetbanking „Moje banka“ pro retailové klienty a PC banking ve službě Profibanka pro podnikovou sféru. Další dvě velké banky, ČSOB a Česká spořitelna, internetbanking rozjely shodně v roce 2002. ČSOB spolu s Poštovní spořitelnou rok poté začala jako první masověji nabízet i autorizaci platebních operací na účtu přes takzvaný SMS klíč, který musel být zaslán prostřednictvím SMS pro každou transakci zvlášť. Ostatní banky začaly tuto formu zabezpečení nabízet podle mluvčího ČSOB Tomáše Kopeckého až o tři roky později, až v roce 2006.

V začátcích českého internetového bankovnictví byli klienti také omezováni jeho technickými možnostmi. Mohli tak pro vzdálenou komunikaci se svým účtem využívat jen některé operační systémy a vybrané internetové prohlížeče. Velké rozšíření počtu těchto systémů a prohlížečů umožnili třeba v Komerční bance až vloni. „Zbavili jsme se tím závislosti na prostředí Windows a nabídli jsme klientům možnost používat stále populárnější alternativní operační systémy a prohlížeče jako je třeba Firefox,“ říká vedoucí přímého bankovnictví Komerční banky Mojmír Prokop.

Zabezpečení internetbankingu v českých bankách

Bezpečnostní kalkulačka
Bezpečnostní SMS
Bezpečnostní certifikát (v PC)
Certifikát na čipové kartě (včetně čtečky)

V dalších etapách inovací internetového bankovnictví začaly české finanční domy poskytovat i obsluhu dalších typů účtů. „Nejprve to byly spořící a úvěrové, o dva roky později v roce 2005 jsme už zprostředkovali klientům on-line přístup i na účty stavebního spoření a do penzijního fondu,“ doplňuje Lorenc.

Ačkoli řada bankovních operací retailových klientů se uskutečňuje přes přímé bankovnictví, klienti si k internetbankingu hledají cestu jen pomalu. Za půl roku jich vloni dle reprezentativního výzkumu MML-TGI agentury Median přibylo jen jedno procento na necelých devět procent ze všech dotazovaných. „I díky stále lepším bezpečnostním prvkům se však Češi naučili na internetu nejen provádět bankovní operace, ale začali i nakupovat,“ tvrdí Kofroň. Významným krokem v tomto směru bylo podle Kofroně právě spuštění přímých platebních bran, kdy klienti mohou ze svého účtu platit přímo u obchodníka.

Poměr operací zadaných přes přímé bankovnictví versus papírové příkazy

Česká spořitelna 77:23
ČSOB a Poštovní spořitelna 81:19
eBanka 99,8:0,2
Komerční banka 75:25
Raiffeisenbank 75:25
UniCreditBank 70:30

Pozn.: tyto údaje nezahrnují ovšem platby v hotovosti ani složenkami na poště

Zdroj: Banky

Téměř každý měsíc nyní některá z tuzemských bank oznamuje i nějaká vylepšení či novou službu v rámci svého internetbankingu. Internetové bankovnictví tak také získá v budoucnosti podle Marka Rolla z Poštovní spořitelny značný přesah. Pro klienty bude nejspíš důležitá právě dostupnost a možnosti, jak se spojit s bankou. „Kromě telefonu, počítače, GSM funguje v některých zemích třeba i televizní bankovnictví,“ upozorňuje Roll a dále dodává: „Klient si tak může vybírat, co je pro něj nejpříjemnější a co má v danou chvíli po ruce – cestou do práce si zkontroluje účet v mobilu, v práci zadá trvalý příkaz přes internet, cestou domů se staví v pobočce pro kartu a večer prostřednictvím televize pošle synovi peníze na účet“.

Původní internetové bankovnictví, se kterým banky na trh kdysi vstupovaly, se tedy razantně mění v Česku i ve světě. Podle většiny oslovených zástupců bank by nyní čím dál více mělo začít sloužit i k přímému prodeji bankovních produktů. Už dnes si ovšem klienti mohou on-line nakupovat nejen cestovní pojistky či úvěry, ale třeba i cenné papíry.

Chybí vám v Česku nějaký typ služby či produktů v internetbankingu? Podělte se o názor.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+17
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 5. 2008 8:41, Rafter

Mnoho let pouzivam eBanku, par mesicu i mBank a krome jednoho vetsiho vyberu hotovosti jsem v bance nebyl pres dva roky. Vcera jsem byl s manzelkou rusit ucet u CS (ma uz taky mBank) a neveril vlastnim ocim. Ve Sporce stala dlooooouha fronta lidi u okenka hotovostni operace a vsichni klienti vybirali hotovost v radu stokorun az tisicikorun. Nebyt vcerejsiho zazitku, tak bych tomu ze IB u nas pouziva mene nez 10% lidi odmital uverit.
A jeste poznamka k biometrickym udajum. Bezpecnost biometrickych udaju samozrejme zavisi na zpusobu jejich predani overujici strane. Pokud budu pouzivat biometrickou ctecku na zavirovanem PC (coz u retailovych klientu nikdy nelze vyloucit), nikdy tento zpusob bezpecny nebude. Jediny "prinos" teto technologie bude v tom, ze policie ziska mnohem obsahlejsi databazi otisku prstu. Bankovni tajemstvi je vec hezka, ale v ramci boje s terorismem se da obejit cokoliv..

+71
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 5. 2008 6:59, Jaromír

Pro mě byl osobně Internetbanking KB, ČSOB, eBanky atd. zklamáním, očekával jsem, že bude vedení účtu a všechny poplatky zadarmo.


Díky teď za FIO a mBanku, když si vzpomenu, že v 99tém po mě chtěli u KB, abych složil pro vydání Visy Classic 100k na účet :).


Jen ať žije konkurence a globální trh.

-14
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Vaše banka vás sleduje. Dělá to pro vaše dobro.

30. 4. 2008 | Jan Stuchlík | 2 komentáře

Vaše banka vás sleduje. Dělá to pro vaše dobro.

Proti neoprávněnému nakládání s penězi na běžném účtu se může klient bránit třeba tím, že omezí možnosti, jak s účtem manipulovat. Podvodníky, kteří se i přes tuto bariéru k účtu dostanou... celý článek

V květnu se objeví dva nové systémy plateb na internetu

11. 4. 2008 | Věra Tůmová | 17 komentářů

V květnu se objeví dva nové systémy plateb na internetu

Placení na internetu by mělo být od května zase o něco snazší. ČSOB a mBank plánují spustit dva různé platební systémy, které umožní bezhotovostně převádět i malé částky. Hlad klientů... celý článek

Deset let, které změnily české bankovnictví

10. 4. 2008 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Deset let, které změnily české bankovnictví

České banky se v posledních deseti letech zásadně změnily, jejich klienti ale také. Jeden či dva produkty dnes běžnému klientovi nestačí. Chce daleko více, nebojí se inovací a vyžaduje... celý článek

Do které banky si jít pro účet „zdarma“

2. 4. 2008 | Věra Tůmová | 17 komentářů

Do které banky si jít pro účet „zdarma“

Mít běžný účet bez poplatků není pořád v Česku obvyklé. Zatím ho nabízí jen polská mBank a záložna FIO. U ostatních bank musí klienti splnit řadu podmínek, aby na účet „zdarma“ dosáhli. celý článek

Podvodníci zase lákají hesla od uživatelů internetbankingu

27. 2. 2008 | Věra Tůmová | 19 komentářů

Podvodníci zase lákají hesla od uživatelů internetbankingu

Klienti České spořitelny se opět stali terčem útoku podvodníků, kteří se z nich snaží prostřednictvím e-mailu dostat přístupová jmena a hesla k internetovému bankovnictví. Podobným... celý článek

Partners Financial Services