Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Společenská odpovědnost – nepříjemná povinnost, nebo konkurenční výhoda?

| rubrika: PR Článek | 6. 4. 2015
Slovník moderního podnikání se v posledních letech rozšiřuje o čím dál frekventovanější výrazy reflektující – na evropské i české úrovni – stále silněji prosazovaná témata „udržitelného rozvoje“ a „společenské odpovědnosti organizací (CSR)“. Pro většinu podnikatelů tato slova znamenají jen hrozbu další administrativy a kontrol dodržování dlouhé řady předpisů z oblastí, jakými jsou například ochrana životního prostředí nebo pracovní právo.
Společenská odpovědnost – nepříjemná povinnost, nebo konkurenční výhoda?

Téměř každá hrozba jde ale obrátit v příležitost a u témat populárních u mladší generace zákazníků – kam nepochybně ochrana životního prostředí i CSR patří – to platí dvojnásob. Ostatně, většina firem ve vyspělých zemích si to už vyzkoušela v praxi a právě společenská odpovědnost patří k nejintenzivněji komunikovaným tématům v jejich marketingu.

Ve světě je ochrana životního prostředí, společenská odpovědnost a udržitelný rozvoj stále silněji komunikovaným tématem. Od toho se odvíjí i snahy marketérů představit svoji společnost jako pozitivní příklad společensky odpovědného podnikání a tím motivovat zákazníka, aby se s firmou ztotožnil (protože prosazuje „jeho“ pohled na svět) a navázal s ní dlouhodobý vztah. Takový zákazník je pak firmě po řadu let věrný a znamená pro ni významný zdroj zisku. Samozřejmě pro tento typ marketingu zdaleka nestačí uchopit téma společenské odpovědnosti způsobem typickým pro většinu českých firem, tedy jednou za rok přispět na charitu nebo sportovní klání a tím považovat věc za vyřízenou.

„Není možné očekávat, že náhodným amatérským využíváním jednotlivých částí CSR mohou české firmy naplno využít potenciál, který se v tématu společenské odpovědnosti skrývá. Pokud chtějí oslovit rostoucí skupinu zákazníků měnící své nákupní preference podle toho, jak firmy chrání životní prostředí a jak se zapojují do dobročinných kulturních, sportovních a společenských aktivit, musí koncept CSR správně nastavit, zavést a sledovat jeho výsledky. Toho jde nejefektivněji dosáhnout účastí v programech Rady kvality, podporovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu,“ vysvětlil Jan Taraba, ředitel Národního střediska podpory kvality.

Národní cenu ČR za společenskou odpovědnost získala v roce 2014 společnost Rossmann. Zvětšíte klikem

Většina podnikatelů i organizací v naší zemi zatím nemá jasno ani v tom, co všechno vlastně téma CSR zahrnuje (viz komiks zde), natož aby byla schopna ho správně využít. Proto připravila Rada kvality ČR řadu programů, které mají v implementaci Společenské odpovědnosti pomoci. Pro menší firmy je to zejména projekt Podnikáme odpovědně a regionálně zaměřené Ceny hejtmana kraje za společenskou odpovědnost, pro ty větší, nebo pokročilejší je pak připravena prestižní Národní cena ČR za společenskou odpovědnost.

„Také vláda si plně uvědomuje význam, jaký má téma společenské odpovědnosti pro budoucnost. Proto v loňském roce přijala Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací, který má naplno nastartovat a rozvinout využívání CSR v českých podmínkách. Programy Rady kvality jsou důležitou součástí tohoto plánu, protože pomáhají zavést koncept společenské odpovědnosti jednoduše a efektivně,“ vysvětlil Robert Szurman.

Přestože jsou Národní ceny i Cena hejtmana primárně soutěží, která má porovnat, jak si jednotlivé firmy v oblasti CSR vedou, umožňují současně vést firmy a organizace v jednotlivých krocích, které jsou k zavádění společenské odpovědnosti potřeba. Principy hodnocení vychází z nejlepších zahraničních zkušeností, a pokud firma uspěje v Národní ceně, má všechny předpoklady získat i auditorské osvědčení podle standardu GRI, které je v současné době celosvětově uznávaným oceněním konceptu společenské odpovědnosti. Prestižní ocenění, v případě Národní ceny předávané v nádherných prostorách Španělského sálu Pražského hradu, je už jen určitou třešničkou na dortu. Nejdůležitější je správné uchopení konceptu CSR a jeho využití v marketingu, které je do budoucna nepochybně velkou příležitostí pro zvýšení konkurenceschopnosti českých firem. Podání přihlášky do Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost je dobrým prvním krokem k využití této příležitosti. Ale pozor, uzávěrka přihlášek je 30. dubna 2015.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-17
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Nadhodnocená měna, New Deal, Poměr důchodu ke mzdě, zaměstnanec, dohoda o zrušení pracovního poměru, výpověď pro nadbytečnost, ochranná lhůta, výpověď, liga, soutěžní kvíz bankovky, bojkot, datum splatnosti fondu, hranolková daň, stimulační balíky, odpovědnost za škodu, Devátý & Partneři, Evrospká unie, Úvěrové družstvo

8B71974, 1SF3410, 8B71974, 8B71974, 8B71974

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK