Poněkud překvapivé je ovšem zjištění, že ke znatelnému nárůstu zakládaných účtu došlo již v květnu, tedy v době, kdy poplatek za příchozí platbu stále ještě existoval. Lidé tak reagovali už na samotné oznámení banky o plánu zrušit poplatek, Poštovní spořitelna (profil, názory) totiž zahájila informační kampaň měsíc před změnou. Odezva klientů ale byla téměř okamžitá.
Ze strany Poštovní spořitelny šlo o promyšlený marketingový tah. Poplatek za příchozí platbu je u veřejnosti velmi nepopulární a vnímaný je jako nelogický a protismyslný. Zvítězil s přehledem v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek. Hitem se stal příběh, který koloval na internetu. Parta lidí se údajně domluvila a zorganizovala akci, ve které vybízela své známé, aby neoblíbenému kolegovi posílali na jeho účet 1 (slovy jednu) korunu. On tak po korunách obdržel cca 1 000 Kč. Příběh krásně ilustroval absurdnost poplatku za příchozí platbu. Na účet "neoblíbence" sice přišlo 1 000 Kč, ale na poplatcích odevzdal tisíců 6, za každou příchozí platbu mu totiž banka naúčtovala 6 Kč podle sazebníku. Ve výsledku tak zchudnul o 5 tisíc.
Lidé na změny v poplatcích reagují
Jak už bylo řečeno, během prvního měsíc bez poplatku za příchozí platbu došlo v Poštovní spořitelně k více než 27% navýšení nově zakládaných účtů. Více dat bohužel Poštovní spořitelna neposkytla. I toto číslo ale něco ukazuje. Zejména fakt, že lidé reagují na pozitivní informace v oblasti bankovních poplatků, což je pro banku příznivá věc. Zruší-li jeden poplatek, nemusí zvyšovat jiný, neboť výpadek v příjmech může nahradit přílivem nových klientů. A Poštovní spořitelna je také zatím jedinou z bank, která poplatek za příchozí platbu zrušila, aniž zároveň jiný poplatek nově zavedla či starý zvýšila.
Přitom jde celkem o dost peněz. Zkusme si to spočítat. Služeb běžného účtu využívá zhruba 1 milión klientů. Z údajů banky vyplývá, že jim v průměru přišly 2 až 3 platby měsíčně a poplatek činil 6 Kč za příchozí platbu. Bereme-li tedy průměr 15 Kč měsíčně krát milión účtů krát 12 měsíců, dostáváme se k číslu 180 miliónů korun ročně. Představitelé banky toto číslo nechtějí komentovat. Mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság k tomu řekl: "To jsou vaše výpočty, ke kterým se nebudu vyjadřovat a myslím, že to je pochopitelné. Nicméně otázka zní trochu jinak. My se nedomníváme, že přicházíme o peníze. Toto zrušení poplatku využijeme jako akviziční a aktivační nástroj. Předpokládám, že stávající klienti začnou více využívat svoje účty a že oslovíme nové klienty".
Pro upřesnění je nutné dodat, že se zrušení poplatku za příchozí platbu týká jen bezhotovostních operací, nikoliv vkladů na účet na pobočkách. Ty jsou i nadále zpoplatňovány, ale z celkem pochopitelného důvodu - Poštovní spořitelna za tyto operace platí České poště. Stejně tak se toto zrušení týká jen účtů fyzických osob, nikoliv účtů podnikatelských.
A jaké důvody vedly Poštovní spořitelnu ke zrušení poplatku za příchozí platbu? Podle vyjádření mluvčího Martina Orsága to byla z poloviny strategie banky a z poloviny reakce na stížnosti lidí. Zejména ten druhý důvod je pro klienty potěšitelný. Ale spokojenost je oboustranná. Banka reagovala na tlak veřejnosti a rozsáhlou diskuzi kolem právě tohoto poplatku a lidé tento krok ocenili.
Motivace pro ostatní banky?
Již výše zmíněný 27% nárůst zakládaných účtů (aniž bych ho chtěl přeceňovat, jde o první měsíc) je pozitivní zprávou nejen pro dotyčnou banku, ale i pro ostatní bankovní domy a v neposlední řadě i pro klienty. Pro klienty proto, že se snad konečně dočkali dlouho očekávaných změn v poplatkové politice bank. Vždyť po Poštovní spořitelně zrušily poplatek za příchozí platbu v krátké době ještě eBanka (profil, názory) a Raiffeisenbank (profil, názory) (více si o tom přečtete v článku Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit). Naopak pro banky je velmi dobrou zprávou, že lidé velice citlivě a téměř okamžitě reagují na změny v oblasti poplatků. Jasně se ukazuje, že zde existuje reálná zpětná vazba klientů. A to je pro banky, doufám, informace veskrze motivační.
Autor je provozovatelem serveru bankovnipoplatky.com
Připravili jsme pro vás nový speciál: Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa |
Najdete v něm mnoho praktických informací pro případ, že se rozhodnete koupit nemovitost, zvažujete, zda si pořídit byt v osobním nebo družstevním vlastnictví či se chytáte svoje bydlení vylepšit rekonstrukcí. Zajímá vás deregulace nájemného? I tomuto tématu jsme se věnovali, a to hned v několika článcích. Přejeme vám mnoho inspirativního čtení v našem speciálu Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa! |
Co si o zvýšeném zájmu klientů po zrušení poplatku za příchozí platbu myslíte vy? Byl by pro vás tento počin banky motivem k založení účtu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
28. 8. 2006 8:34, Honza
Přečti si něco o základech bankovnictví - z čeho se poskytují úvěry a nebudeš se divit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 8. 2006 17:03, Eric
Banka, která tvoří velkou část zisku z poplatkového odírání klienta je špatná banka. A to jsou všechny banky u nás. Poplatky jsou důkazem pohodlnosti nebo neschopnosti (případně obojího) manažerů banky zamýšlet se nad tím, jak svěřené peníze investovat tak, aby byl zisk vytvořen.
Jen dodám - však ony si to banky vykompenzují jinak anebo potichu později - Vaše radost je dočasná.
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.