Zrušení poplatku za příchozí platbu: "maličkostot", která se vyplatí i bance

Zrušení poplatku za příchozí platbu: "maličkostot", která se vyplatí i bance
Poštovní spořitelna zrušila poplatek za příchozí platbu s účinností od 1. června. V polovině července pak oznámila, že zrušení poplatku znatelně zvýšilo počet zakládaných účtů. Podle vyjádření banky se v průměru před zrušením otevíralo 7 tisíc účtů měsíčně, zatímco po oznámení to bylo bezmála 9 tisíc. Banka tak zaznamenala nárůst o více než 27 %.

Poněkud překvapivé je ovšem zjištění, že ke znatelnému nárůstu zakládaných účtu došlo již v květnu, tedy v době, kdy poplatek za příchozí platbu stále ještě existoval. Lidé tak reagovali už na samotné oznámení banky o plánu zrušit poplatek, Poštovní spořitelna (profil, názory) totiž zahájila informační kampaň měsíc před změnou. Odezva klientů ale byla téměř okamžitá.

Ze strany Poštovní spořitelny šlo o promyšlený marketingový tah. Poplatek za příchozí platbu je u veřejnosti velmi nepopulární a vnímaný je jako nelogický a protismyslný. Zvítězil s přehledem v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek. Hitem se stal příběh, který koloval na internetu. Parta lidí se údajně domluvila a zorganizovala akci, ve které vybízela své známé, aby neoblíbenému kolegovi posílali na jeho účet 1 (slovy jednu) korunu. On tak po korunách obdržel cca 1 000 Kč. Příběh krásně ilustroval absurdnost poplatku za příchozí platbu. Na účet "neoblíbence" sice přišlo 1 000 Kč, ale na poplatcích odevzdal tisíců 6, za každou příchozí platbu mu totiž banka naúčtovala 6 Kč podle sazebníku. Ve výsledku tak zchudnul o 5 tisíc.


Lidé na změny v poplatcích reagují

Otestovali jsme pro vás!

Pravidelně testujeme, zda finanční instituce dodržují to, co slibují ve svých reklamách a dalších nabídkách. Chcete si ověřit, zda banky poskytují spotřebitelské úvěry skutečně za tak nízké sazby, jak inzerují? Zajímá vás, zda pojišťovny dodržují informační povinnost, kterou jim ukládá zákon? Nebo jak si v praxi vedou finanční poradci?

Toto a všechno a ještě mnohem víc testů naleznete v naší rubrice Otestovali jsme pro vás!

    Jak už bylo řečeno, během prvního měsíc bez poplatku za příchozí platbu došlo v Poštovní spořitelně k více než 27% navýšení nově zakládaných účtů. Více dat bohužel Poštovní spořitelna neposkytla. I toto číslo ale něco ukazuje. Zejména fakt, že lidé reagují na pozitivní informace v oblasti bankovních poplatků, což je pro banku příznivá věc. Zruší-li jeden poplatek, nemusí zvyšovat jiný, neboť výpadek v příjmech může nahradit přílivem nových klientů. A Poštovní spořitelna je také zatím jedinou z bank, která poplatek za příchozí platbu zrušila, aniž zároveň jiný poplatek nově zavedla či starý zvýšila.

    Přitom jde celkem o dost peněz. Zkusme si to spočítat. Služeb běžného účtu využívá zhruba 1 milión klientů. Z údajů banky vyplývá, že jim v průměru přišly 2 až 3 platby měsíčně a poplatek činil 6 Kč za příchozí platbu. Bereme-li tedy průměr 15 Kč měsíčně krát milión účtů krát 12 měsíců, dostáváme se k číslu 180 miliónů korun ročně. Představitelé banky toto číslo nechtějí komentovat. Mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság k tomu řekl: "To jsou vaše výpočty, ke kterým se nebudu vyjadřovat a myslím, že to je pochopitelné. Nicméně otázka zní trochu jinak. My se nedomníváme, že přicházíme o peníze. Toto zrušení poplatku využijeme jako akviziční a aktivační nástroj. Předpokládám, že stávající klienti začnou více využívat svoje účty a že oslovíme nové klienty".

    Pro upřesnění je nutné dodat, že se zrušení poplatku za příchozí platbu týká jen bezhotovostních operací, nikoliv vkladů na účet na pobočkách. Ty jsou i nadále zpoplatňovány, ale z celkem pochopitelného důvodu - Poštovní spořitelna za tyto operace platí České poště. Stejně tak se toto zrušení týká jen účtů fyzických osob, nikoliv účtů podnikatelských.
    A jaké důvody vedly Poštovní spořitelnu ke zrušení poplatku za příchozí platbu? Podle vyjádření mluvčího Martina Orsága to byla z poloviny strategie banky a z poloviny reakce na stížnosti lidí. Zejména ten druhý důvod je pro klienty potěšitelný. Ale spokojenost je oboustranná. Banka reagovala na tlak veřejnosti a rozsáhlou diskuzi kolem právě tohoto poplatku a lidé tento krok ocenili.


    Motivace pro ostatní banky?

    Již výše zmíněný 27% nárůst zakládaných účtů (aniž bych ho chtěl přeceňovat, jde o první měsíc) je pozitivní zprávou nejen pro dotyčnou banku, ale i pro ostatní bankovní domy a v neposlední řadě i pro klienty. Pro klienty proto, že se snad konečně dočkali dlouho očekávaných změn v poplatkové politice bank. Vždyť po Poštovní spořitelně zrušily poplatek za příchozí platbu v krátké době ještě eBanka (profil, názory) a Raiffeisenbank (profil, názory) (více si o tom přečtete v článku Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit). Naopak pro banky je velmi dobrou zprávou, že lidé velice citlivě a téměř okamžitě reagují na změny v oblasti poplatků. Jasně se ukazuje, že zde existuje reálná zpětná vazba klientů. A to je pro banky, doufám, informace veskrze motivační.

    Autor je provozovatelem serveru bankovnipoplatky.com

    Připravili jsme pro vás nový speciál: Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa
    Najdete v něm mnoho praktických informací pro případ, že se rozhodnete koupit nemovitost, zvažujete, zda si pořídit byt v osobním nebo družstevním vlastnictví či se chytáte svoje bydlení vylepšit rekonstrukcí. Zajímá vás deregulace nájemného? I tomuto tématu jsme se věnovali, a to hned v několika článcích. Přejeme vám mnoho inspirativního čtení v našem speciálu Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa!

    Co si o zvýšeném zájmu klientů po zrušení poplatku za příchozí platbu myslíte vy? Byl by pro vás tento počin banky  motivem k založení účtu?

    Penzijko s finančním bonusem

    Penzijko s finančním bonusem

    Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

    Sdílejte článek, než ho smažem

    Líbil se vám článek?

    +3
    AnoNe
    Vstoupit do diskuze
    V diskuzi je celkem 16 komentářů

    Diskuze

    Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

    28. 8. 2006 8:34, Honza

    Přečti si něco o základech bankovnictví - z čeho se poskytují úvěry a nebudeš se divit.

    Zobrazit celé vlákno

    +11
    +-
    Reagovat na příspěvek

    Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

    24. 8. 2006 17:03, Eric

    Banka, která tvoří velkou část zisku z poplatkového odírání klienta je špatná banka. A to jsou všechny banky u nás. Poplatky jsou důkazem pohodlnosti nebo neschopnosti (případně obojího) manažerů banky zamýšlet se nad tím, jak svěřené peníze investovat tak, aby byl zisk vytvořen.
    Jen dodám - však ony si to banky vykompenzují jinak anebo potichu později - Vaše radost je dočasná.

    -19
    +-
    Reagovat na příspěvek
    Vstoupit do diskuze
    V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.

    Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

    DníHodinMinutVteřin
    Slevový kód: PENIZE1O
    Vyplnit přiznání

    Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

    A tohle už jste četli?

    Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit

    11. 8. 2006 | Kateřina Boušová | 1 komentář

    Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit

    Už tři české banky zrušily poplatek z příchozí platby. Konečně vstřícný krok směrem ke klientům bank, říkáte si? Omyl. Spolu se zrušením tohoto poplatku banky totiž provedly i další... celý článek

    Zrušení poplatku za příchozí platbu je jen začátek

    18. 7. 2006 | Patrik Nacher

    Zrušení poplatku za příchozí platbu je jen začátek

    eBanka jako druhá banka u nás, po Poštovní spořitelně, zrušila poplatek za příchozí platbu. Asi není náhodou, že právě tento poplatek leží klientům bank nejvíce v žaludku, zcela suverénně... celý článek

    Jak si s námi banky hrály během roku

    13. 12. 2005 | Dana Chytilová

    Jak si s námi banky hrály během roku

    Jednou posíláte příkaz k úhradě za 4 Kč a podruhé za 20 Kč. I takto měnily bankovní domy poplatky během roku. Podívejte se, jak sazebníky k běžným účtům a produktovým balíčkům převlékaly... celý článek

    Kolik zaplatíte za vedení účtu zdarma?

    26. 9. 2005 | Dana Chytilová

    Kolik zaplatíte za vedení účtu zdarma?

    Nechcete se smířit s poplatkem za vedení běžného účtu? Platit jej nemusíte. Některé banky vám totiž povedou účet zadarmo. Ale pozor. Většinou musíte splnit určité podmínky. Které to... celý článek

    Bankovní účet bez poplatků? Existuje!

    1. 9. 2005 | Karel Doležal | 1 komentář

    Bankovní účet bez poplatků? Existuje!

    I českým finančním trhem lze proplouvat bez vydané koruny za správu peněz. Není to zrovna nejjednodušší, ale je to rozhodně možné. Chcete spravovat bankovní konto, platit kartou a vybírat... celý článek

    Partners Financial Services