Rovná daň a superhrubá mzda
J. Kovaříková
Dobrý den. Návrh ODS počítá s tím, že hrubá mzda
zaměstnance bude navýšena o povinný odvod zaměstnavatele na
zdravotní pojištění 9 % a sociální pojištění 26 %, celkem
35 %. Jakým nařízením nebo zákonem bude stanoveno, že
opravdu zaměstnavatel o tuto procentní část hrubou mzdu
navýší? Jak to bude vypadat v soukromém sektoru - hlavně ve
službách, kde se v současné době zaměstnancům vyplácí pouze
minimální mzda a další část mzdy je vyplacena tzv. na
dřevo? Kalkulačka na webových stránkách ODS je dosti
nesrozumitelná, chybí zde kvalifikovaný komentář. Člověk,
který trochu není v obraze, vůbec neví, o co jde. Důraz je
hlavně kladen na rozdíl mezi stávající čistou mzdou a
čistou mzdou podle návrhu ODS. Trochu to zavání účelovostí.
Děkuji za odpověď.
Vlastimil Tlustý: Přechod na vyplácení tzv. skutečnou
hrubou mzdou, tedy mzdou zvýšenou o 35 %, bude stanoveno v
rámci zákonů, které dnes upravují odměňování zaměstnanců
jak ve státní tak i v soukromé sféře (Zákon o platu, Zákon
o mzdě).
Kalkulačka na našich stránkách je výstupem,
který má hlavně umožnit srovnání dnešního stavu se stavem
po zavedení reformy, kterou navrhujeme a vysvětlujeme v
našem volebním programu.
VlK
Mám tyto otázky:
- Proč nedokážete precizně vysvětlit svou politiku rovné daně
a také ji v průběhu času neměnit? Vždyť ze začátku to byl
jen "nápad", u kterého nejvíc záleží na parametrech
(nezdaněná část × procentní sazba).
- Proč si myslíte, že rovná daň pomůže, když tak nějak je
nezdůrazněna hlavní myšlenka rovné daně a tou není stejná
procentní sazba, ale jednoduchost? Nikde jsem totiž
dostatečně důrazně neslyšel, že s příchodem superhrubé mzdy
(psychologická záležitost) a stejné procentní sazby daně,
je nejdůležitější odbourání VŠECH výjimek, úlev, pobídek,
kliček, tedy minimálně těch, co nejsou nutné z členství EU.
VT: Vývoj k lepšímu má vždy přednost. Nic není dokonalé a
systém by měl sloužit lidem, nikoliv lidé systému. O
jednoduchosti rovné daně hovořím a píšu nejen já, ale
prakticky většina ekonomů, kteří své názory publikují v
denním či odborném tisku.
Pokud se zmiňujete o zavedení superhrubé mzdy, je potřeba
ještě sdělit něco o státem zaručeném příjmu, který tuto
mzdu zvyšuje a který zjednodušeně řečeno, nahrazuje určitou
část "úlev" zaměstnance, a je také potřeba dodat, že např.
některé daňové slevy, např. na důchodové připojištění, či
úroky ze stavebního spoření, nahrazuje náš systém přímými
finančními platbami.
Fredy
Počítal jste dopad rovné daně na DPH? Pokud ano, jak jste
postupoval? V tisku se objevuje spousta zaručených čísel,
ale nikdo nikdy neprozradí, jak k nim došel.
Proto jsem
si udělal vlastní výpočet na základě údajů Českého
statistického úřadu, konkrétně průměrných příjmů a výdajů
na jednoho obyvatele a podle spotřebního koše. Vycházel
jsem z toho, že snížená sazba DPH (5 %) je zastoupena ve
spotřebním koši v průměru 28 % (potraviny, doprava,
stravování a ubytování), něco málo je v nulové sazbě - 9 %
(nájemné, zdraví, vzdělání) a zbytek (63 %) je v základní
sazbě, dnes 19 %. Průměrná spotřeba na jednoho obyvatele je
88 257 Kč/rok. Údaje jsou z roku 2004. Pokud budou komodity
zachovány v nulové sazbě a zbytek bude v jednotné sazbě
15%, tak mi vyšlo toto:
Současný stav:
- 0% DPH – 7 943 Kč,
- 5% DPH - základ daně: 23 536 Kč , daň: 1 176 Kč, celkem: 24 712 Kč,
- 19% DPH - základ daně: 46 723 , daň: 8 879, celkem: 55 602 Kč,
- celkem: 88 257 Kč/1 člena domácnosti.
Rovná daň 15 %:
- 0% DPH – 7 943 Kč,
- 15% DPH - základ daně 23 436 + 46 723 = 70 159 , daň: 10 524, celkem: 80 683 Kč,
- Celkem 88 626 Kč/1 člena domácnosti.
Podle tohoto výpočtu se 15% rovná daň v průměru dotkne
obyvatel jen nepatrně. Totéž příjmů státního rozpočtu. Koho
se to dotkne více, tak jsou nízko příjmové skupiny, kde je
podíl 5% sazby o něco vyšší, až 35 %. Naopak na tom
vydělají rodiny s vyššími příjmy, kde je podíl 5% sazby
naopak nižší, kolem 20 %.
Toto jsou jen čistě
matematické postupy. Kde počítám s tím, že se zdraží
potraviny z 5 na 15 % a zlevní spotřební zboží a služby z
19 na 15 %. Ve skutečnosti se to může lišit o mnoho
doprovodných faktorů. Jako je nižší cena vstupů při výrobě
potravin, tak proč zvyšovat ceny o 10 %? Své hraje i
konkurence na trhu. Naopak pochybuji o tom, že by někdo
výrazně zlevnil spotřební zboží o 4 %.
Pokud jsou mé
výpočty (myslím základní smysl) špatné, tak kde jsem udělal
chybu?
VT: Dopad sjednocení sazby DPH na 15 % byl propočítáván
nejen z pohledu tzv. sociálních skupin domácností, ale také
z pohledu finančních zdrojů domácností, tj. od
nízkopříjmových po vysokopříjmové. Za základ výpočtu
sloužily výstupy ČSÚ. Výpočty vycházely z varianty, která
počítala s nárůstem cen, nikoliv však se 100% snížením cen
v případě 19% sazby. Dopad zvýšení cen zboží a služeb,
které jsou dnes zařazeny v 5 % sazbě, jsou hlavně u
domácností důchodců, i když i zde se potvrdilo, že dopad
nebude nijak výrazný, přesto, protože nechceme tuto skupinu
občanů poškodit, rozhodli jsme se případný výpadek jejich
domácích rozpočtů zohlednit a jednorázově zvýšit jejich
důchody o 1 000 Kč měsíčně.
lukac
- Ve svem programu operujete se superhrubou mzdou, tj. vcetne
odvodu zamestnavatele. Pro realistictejsi slib by Vas
program mel take vysvetlit, jak se hruba mzda automaticky
zvysi na superhrubou (ne ze bych si neumel predstavit jak
to provest treba zakonem, ale proste to v tom programu
neni).
- Obcas se mi zda, ze trvani na skutecne rovne dani ve smyslu
tom, ze DPH i dan z prijmu bude procentualne stejna,
nekterym lidem vadi (zejmena z pohledu zdrazeni potravin -
i kdyz, od roku 1989 ma na rust potravin DPH naprosto
nulovy vliv). Dvoji DPH se mi take nelibi, napr. pri stavbe
domku musim platit DPH 19%, zatimco firma 5%, a takovychto
podivnych pripadu, kdy se DPH pocita podle platce nebo
dokonce podle trosku jine klasifikace v podstate stejne
veci, je vice. Nicmene - jak se tvarite na rovnou DPH,
nicmene s jinou procentualni sazbou nez u (rovne) dane
prijmu?
- Nakolik je pro Vas zavazna sazba 15 % - vychazi tato sazba
z nejakych vypoctu jako idealni, a pokud ano, z jakeho
hlediska? (Ideu rovne dane podporuji, ale je tez otazka v
jake vysi.)
VT: Samozřejmě, že tento přechod na odměňování zaměstnance
skutečnou hrubou mzdou bude dán změnou stávajících zákonů,
které upravují odměňování jak ve státním tak i soukromém
sektoru, nebude tedy ponechán na rozhodnutí zaměstnavatele.
Námi navržená 15% sazba DPH byla stanovena jako optimální
vzhledem k ekonomickým propočtům v rámci navržené reformy.
Elf
Podporuje rovnou dan nejaky znamy svetovy ekonom? Nejsem
uplne odbornik, ale nechapu proc davate rovnitko mezi
rovnou dan a jednoduchy danovy system. Podle mne jsou to
dva kroky, velka vetsina lidi souhlasi s jednodussim
systemem, proc se tedy nesoustredite na byrokracii a
slozitost systemu spise nez na to, jestli bude v jedne
kolonce u vypoctu dane 0,15* prijem nebo trosku slozitejsi
vzorecek? Mam trochu strach, aby to nebylo podle prislovi:
kdo chce moc, nema nic (= ma KSCSSD).
Nakonec bych se
chtel zeptat, jestli se planuje zruseni uplne vsech odpisu,
aby to doopravdy byla rovna dan? A jestli je to vubec
pravne mozne, treba u penzijniho ci zivotniho pojisteni?
VT: Rovná daň – lépe řečeno 15% daňová sazba – nízko,
stejně a pouze jednou zdaňuje vytvořený zisk jak u
fyzických tak i právnických osob. Odstraňuje různé výjimky,
kdy některé příjmy jsou zdaňovány dvakrát, z jiných se
naopak daň vůbec neplatí a přitom existuje pestrá paleta
různých odečitelných položek, slev na dani a stejné je to v
současnosti i u daňových sazeb. Při zavedení rovné daně
nejde tedy jen o to, že použijete jiný vzoreček pro výpočet
její výše, ale že se změní, tedy zjednoduší, celý systém.
Je potřeba si uvědomit, že plátcem daní je prakticky
většina populace, přitom si s daňovými předpisy dnes
nedokážou poradit ani odborníci, natož běžný občan.
Podporu např. penzijních připojištění či úroků z
hypoték budeme řešit přímými dotacemi. Chtěl bych ještě
zdůraznit, že v rámci naší důchodové reformy počítáme
naopak s daleko propracovanějším systém finančních
příspěvků na důchodové připojištění.
J. Svoboda
- Proč lépe nepodáte (nevysvětlíte) lidem rovnou daň? Máte
pocit, že je tato problematika dostatečně prezentována?
Mnoho lidí vůbec nechápe, o co jde, a ČSSD si na tomto
staví svoje úspěchy a připisuje si na vás body.
- Plánujete celonárodní kampaň na JEDNOZNAČNÉ vysvětlení všem
vrstvám (TV, deníky apod.)?
- Nikde není řeč o kompenzacích postižené vrstvy obyvatel -
těch slabších, na které si myslí a které si získává ČSSD.
VT: Snažíme se co možná nejlépe svoji představu daňové
reformy lidem vysvětlit, osobně jsem absolvoval několik
stovek besed.
Pokud jde o kompenzace, rovnou daň navrhujeme spolu
se státem zaručeným příjmem, který právě svojí plošností i
svým charakterem nejvíce podporuje nízkopříjmové a
středněpříjmové skupiny obyvatel.
xyz
Jak lze čísla uváděná v článku brát vážně? Jsou to
hausnumera, nebo to nějaký skutečný ekonom spočítal, a kdo
to konkrétně byl? Spočítal někdo dopady změn, nebo jsou to
jenom předvolební kecy, které v koalici zapadnou v
zapomnění?
VT: Ano, berte je vážně. Jsou to výstupy podložené
ekonomickými propočty, které zpracovával ne jeden ekonom,
ale celý tým ekonomů.
Důchod za vlády ODS
Jan Kroa
Mám na Vás prosím několik otázek:
- Chtěl bych se Vás zeptat na spoření penzí. Uzákoníte,
že občan, kterého se bude týkat Vaše penzijní reforma,
takže dnešní třicátník, si bude muset určitou část
odpuštěného sociálního pojištění povinně spořit (řekněme 50
%)?
- Potom se chci zeptat na určitou, pro mne, nesrovnalost.
Když odpustíte zaměstnavateli určité procento ze sociálního
pojištění a on je dá zaměstnanci na příspěvek pro budoucí
důchod, co ten zaměstnavatel ušetří?
- Dále by mne zajímalo, jaké jsou náklady zaměstnavatele
na zaměstnance (odvody na soc. a zdrav. pojištění) na
Slovensku?
- Poslední otázka je směřována k Modré šanci: píšete, že
zavedením rovné daně dojde k zjednodušení, zrušíte všechny
odečitatelné položky a zůstane pouze jedna, jejíž výše se
bude měnit. Proč najednou takový obrat?
VT: Zatím v rámci navržené důchodové reformy počítáme s
formou dobrovolného připojištění, které chceme finančně
podporovat.
Pokud jde o výši pojistného, bude záležet na každém
jednotlivci, jakou část svého příjmu si odloží na stáří.
Doba spoření, předpoklad je 30 až 40 let, je dostatečně
dlouhá, aby eliminovala případné výpadky ve výši odváděného
pojistného. V každém případě bude mít občan nárok i na
státní důchod, i když ve výši 20 – 25 % průměrné mzdy,
která bude platit v době jeho odchodu do důchodu.
Je potřeba i v tomto případě chápat navržené reformy
komplexně. Např. odvody daní i sociálního a zdravotního
pojištění bude zaměstnavatel odvádět pouze jednomu
subjektu, tím snížíme administrativní zátěž zaměstnavatelů.
Dále také navrhujeme, aby každý občan měl nárok na státem
zaručený příjem, který se bude sčítat s jeho mzdou a tento
systém nahradí institut minimální mzdy. Mohou tak vznikat
pracovní úvazky na práce, které jsou sice potřeba, ale
které svou produkcí nepokryjí náklady zaměstnavatele, a
proto nevznikají nebo jsou vykonávány tzv. "načerno" ke
škodě státu i občana. Není přece možné, aby stát
administrativní formou určoval, bez ohledu na rozsah a druh
práce, kolik za ní musí být zaplaceno.
Pokud jde o současné odvody na sociální a zdravotní
pojištění, potom zaměstnavatel skutečně odvádí navíc, tedy
nad pojistné, které už platí zaměstnanec ve výši 12,5 %
hrubé mzdy, dalších 35 % této mzdy. Státem zaručený příjem,
který navrhujeme pro všechny dospělé občany ve stejné výši
a pro děti potom odstupňovaně, je opravdu pohyblivá částka,
protože se snižuje v závislosti na výši vlastního
dosaženého příjmu o 15 % tohoto příjmu. Současné
odčitatelné položky od základu daně např. příspěvek na
důchodové připojištění, na úroky z hypoték chceme nahradit
přímými finančními dotacemi. Navržený systém, jak daňový
tak i sociální, má totiž lidi motivovat k činnosti, proto
také bude existovat souběh platu a státem zaručeného
příjmu, a tím bude dosažen i žádoucí rozdíl mezi příjmy
pracujících občanů a občanů pobírajících dávky. Je totiž
hrubým nedostatkem současného systému, že se vyplácí být
nezaměstnaný, zvláště u lidí s nízkou kvalifikací, než
pracovat za nízký plat.
slaninova.j@seznam.cz
Zajímalo by mne, jak bude ODS řešit situaci starobních
důchodců. Konkrétně: mám 4 600 Kč předčasného starobního
důchodu. Tento výměr byl přiznán v loňském roce. Doplatila
jsem na tvrdost zákona 155/1995, který vznikal za vlády
ODS. ČSSD tento zákon s chutí realizovala, šetří tím peníze
ze státní kasy. Mám dotaz, zda ODS chystá změnu valorizací
důchodů. Zda bude nejnižší důchody valorizovat více než ty
vysoké.
Další dotaz zní, zda důchodci, kteří odejdou do
předčasného důchodu, si budou moci přivydělat bez sankcí.
Nebo zda chystáte minimální důchody pro jednotlivce či
manželské páry. Ze dvou důchodů 11 000 se skutečně špatně
žije těm, kteří vám před lety věřili, fandili vám a dali se
na cestu podnikání.
VT: ODS chystá konkrétní valorizaci důchodů v rámci
zavedení svých reforem, a to jednorázové zvýšení důchodu
každého důchodce o 1 000 Kč měsíčně. Pokud jde o valorizace
důchodů jako takovou, potom chceme důchody zvyšovat nejen v
závislosti na růstu inflace, ale také v závislosti na růstu
průměrné mzdy, důchody tedy porostou rychleji.
Jan
- Bude se "zaručený příjem" ve výši 6 000 Kč měsíčně
vztahovat i na důchodce? Jinými slovy, bude nahrazovat
stávající starobní důchody?
- Jak bude prakticky zaručen přesun sociálních plateb
zaměstnavatele do hrubé mzdy zaměstnanců?
- Jaké budou nákladové paušály pro živnostníky?
VT: Stávající starobní důchody nahrazovat nebudeme, i v
případě námi navržené důchodové reformy počítáme s
přechodnou dobou, ve které bude řešen přechod na novou
formu důchodového zabezpečení a zároveň bude zohledňován i
systém současný, a to tak, aby občan nebyl přechodem na
nový systém poškozen, proto také všude zdůrazňuji, že
důchodová reforma se v plné míře bude týkat dnešních
mladých lidí, kterým není dnes ještě třicet let.
Odměňování zaměstnance skutečnou hrubou mzdou, tedy
mzdou zvýšenou o 35% odvody, bude dána změnou zákonů
upravujících odměňování zaměstnanců v podnikatelské i
státní sféře.
Problematikou živnostníků se v ODS zabývá Ing.
Martin Říman.
Anna
Mám několik dotazů:
- Jestliže se sníží odvody - sociální z 34 % na 15 % a
zdravotní z 13,5 % na 10 %, kde se vezmou peníze na důchody
dnešních důchodců a těch, kteří odejdou do důchodu v
nejbližších letech a na zdravotní péči, kde už nyní je
nedostatek peněz?
- Porovnala jsem si výpočet čisté měsíční mzdy podle
současných pravidel a podle v článku uvedených informací.
Pro rodinu se 2 dětmi se současným společným příjmem 30000
hrubého - podle ODS dostanou čistého zhruba o 5 000 méně,
při 40 000 hrubého o 3 000 méně, při 60 000 hrubého o 1 000
víc, při 80 000 hrubého o 7 000 víc. Co vy na to?
- Zaměstnanec má platební výměr na určitou hrubou mzdu.
Jak chcete donutit zaměstnavatele, aby m ji navýšil o
odvody zaměstnavatele? Zaměstnavatelé se určitě budou
snažit snížit své mzdové náklady.
- Důchodová reforma plně postihne dnešní 30 a mladší.
Jaké záruky dáte dnešním 50-60letým, kteří odejdou do
důchodu s cca průměrným důchodem, že v 75-80 letech nebudou
živořit s životním minimem, protože v dobíhajícím současném
systému nebudou peníze (sníží se odvody). Pár let před
důchodem se těžko našetří významnější částka na stáří.
VT: V současné době je důchodový systém na samé hranici
udržitelnosti, ale při stávajícím demografickém vývoji nebo
při ekonomických výkyvech vzroste počet důchodců nebo se
sníží výše odvodů, protože bude vyšší počet nezaměstnaných.
Stávající systém totiž používá peníze, které vybere na
pojištění, rovnou na výplatu dnešních důchodů. Proto
neustále stoupá věk odchodu do důchodu, jde vlastně o umělé
snížení počtu poživatelů důchodových dávek, ale to nejde do
nekonečna. Také došlo ke zvýšení odvodů u OSVČ, a jak je
vidět, zvýšení odvodů neznamená automaticky vyšší příjem.
Námi navrhovaný systém počítá s omezenou výší odvodů a také
s omezenou výší státního důchodu, ale bude podporovat přímo
občana, který se připojistí. Je skutečností, že je to právě
soukromý sektor, který dokáže zhodnotit vaše úspory,
protože úspory jsou v něm kapitalizovány, jsou vašim
majetkem či majetkem vašich dědiců a nejsou tedy okamžitě
spotřebovány, jak je tomu dnes bez ohledu na vaše budoucí
nároky. Je také potřeba si uvědomit, že současný složitý
systém, ať sociální, a tím není míněna jen důchodová
agenda, či zdravotní, je čím dál tím dražší a odčerpává tak
nemalé prostředky, které do něj občan prostřednictví plateb
vkládá. Protože zavedení reforem přinese zvýšení počtu
zaměstnaných osob, budou i tito přispívat do systému,
nehledě na to, že systém je nastaven tak, aby
"peníze na ruku" přešly z šedé zóny do sféry oficiální,
tedy budou zdaňovány a budou podléhat i odvodům.
Pokud jde o Vaše výpočty, nemohu posoudit systém,
který jste použila, ale ODS PLUS to určitě nebyl, jinak
byste nemohla dojít k prezentovaným výsledkům. Např. při
výši příjmů 30 000 a uvedených parametrech by byl váš
společný příjem podle ODS PLUS po zdanění a odvodech 38 340
Kč, zatímco dnes je zhruba 32 474 Kč.
K Vašemu dotazu na záruku, že nárok občanů ze
současného důchodového systému bude upokojen i v
budoucnosti, mohu pouze konstatovat, že námi navrhovaný
moderní daňový a sociální systém má za výsledek v průběhu
dvou let plusové hospodaření státního rozpočtu. Nebo se
domníváte, že lze donekonečna zvyšovat dnešní více než
biliónový dluh státu a předpokládat, že to tak vydrží
napořád?
Ostatní
Petr Sikora
Pokud opravdu vyhrajete volby a prosadíte rovnou daň, a
tím zjednodušíte daňový systém, tak se ptám kolik
zbytečných úředníků se ušetří a propustí. Poslední dobou
mám totiž pocit, že místo toho, aby tu byl státní úředník
pro nás tak my jsme tu pro něho.
VT: Jde nám o zásadní zjednodušení, a tím i úsporu nákladů,
a to samozřejmě zahrnuje i úsporu úředníků.
jrmr@atlas.cz
Ve úvodním článku rozhovoru jsem si přečetl
"Nebo zrušení povinnosti mít pokladnu s fiskální pamětí."
Slyšel jsem to i v mnoha vašich diskuzích.
- Zajímalo by mne, jakým způsobem potom budete odškodňovat
firmy, které vložily nemalé finanční prostředky do poplatků
za homologace, registrace, autorizace a podobně. Nabraly
zásoby pokladen, které potom neudají.
- Jak se budete stavět k žádostem o náhradu škody osob
povinných zavést v roce 2006 registrační pokladny, když
tento zákon v roce 2007 zrušíte? Že by se vám to povedlo
ještě v roce 2006, to silně pochybuji. Mít povinnost ze
zákona registrační pokladnu po dobu 1 roku a pak ji vyhodit
je trochu silná káva.
- Pokud se vám přece jenom podaří tento zákon zrušit v
letošním roce, co ty firmy, které využily zákona o dani z
příjmů, pokladnu uvedli do provozu do 30. 6. 2006 s
výhledem na odpočet daně? Bude uznán, nebo nebude, když
pokladnu nebude muset mít a odhlásí ji?
- Jak budete odškodňovat výrobce dovozce a vůbec jak
hodláte zmírnit tu mezinárodní ostudu, kterou si Česká
republika utrhne tím, že zákony v ní platí pouze rok?
- Vzhledem k tomu, že v této oblasti jsou proinvestovány
miliardy korun a další jsou na spadnutí a škody budou
nedozírné, tak mě napadá jen jediné: předvolební sliby jsou
chyby. Jinými slovy: slib poděl 100, a pak preventivně
ještě jednou 1 000 = % splnění. Nebo mi to jste schopen
vyvrátit?
VT: Chápu, že z pohledu výrobce či prodejce je pro vás
zrušení povinnosti podnikatele mít pokladnu s fiskální
pamětí ekonomicky nepříjemné, protože stávající zákon vám
zaručoval odbyt. My rušíme povinnost je mít, ale kdo je
bude chtít provozovat, tomu nebudeme bránit.
MarBen
Inspiroval Vás, ať již negativně či pozitivně, způsob
vedení ekonomiky v době Vašeho působení v KSČ?
VT: Inspiroval, přesně vím jak se to nemá dělat.
karel@asperox.com
Jak mě chcete přesvědčit, že bude vaše strana bojovat
proti korupci, když vy sám jste nebyl schopen nic udělat
proti tomu, aby sociální demokracie rozkradla Pozemkový
fond?
VT: Ano, jsem o tom přesvědčen. ODS, i já osobně, neustále
poukazujeme na případy korupce, se svými stranickými kolegy
jsme podali již několik trestních oznámení (např.
Unipetrol, Sobotka - kauza 11 mld. za 1 Kč).
Josef
Zajímá mě postoj ODS k těm státním podporám bydlení,
které jsou poskytovány přes stavební spořitelny (a do
určité míry i hypoteční banky). Jste zastánci těchto
podpor, nebo byste je nějak upravovali? Nebylo by lepší
řešení, např. podpora výstavby nájemních bytů apod.? To
současné podle mého především umožňuje pohodlnou existenci
stavebních spořitelen. I různé studie ukazují, že tato
státní podpora pomáhá především těm, kteří jsou na tom
finančně dobře - nemíří tedy k těm, kteří by ji skutečně
potřebovali.
VT: Tato otázka nepatří do kompetence ministra financí, ale
ministra pro místní rozvoj. Touto problematikou se v ODS
zabývá Mgr. Gandalovič.
evastarova@centrum.cz
Dobry den. Chci se zeptat p. Tlusteho, kdyz dnes pobiram nadceru příspěvek na osobu blízkou a jinou, co bude ,když vyhraje ods volby. Dcera ma zdravotni problemy, do skolky mi ji nevezmou. To budu bez peněz? Pracovat nemuzu - neni skolka a babicky nemohou, poradite mi. Dekuji.
Jirka
Škoda, že se ptáte pozdě a pan Tlustý Vám zřejmě neodpoví. Mě by toto také zajímalo, protože v Modré šanci píše, že se veškeré sociální příplatky, podpory, nezdanitelné a odpočitatelné položky zredukují na jedinou. A u mzdové / daňové kalkulačky na stránkách ODS je v poznámce uvedeno, že do výpočtu nejsou zahrnuty případné sociální dávky, které zůstanou všechny zachovány. Tak nevím, co vlastně chtějí. Netuším ani, proč stále dělají s parametry finální podoby svého programu tajnosti. Levice asi sotva bude chtít okopírovat program, kterého se její voliči bojí jako čert kříže.
VT:
Neustále, ve všech svých vyjádřeních zdůrazňuji, že státem zaručený příjem nahradí pouze některé dávky, a to přídavky na děti a podporu v nezaměstnanosti a také, i když v tomto případě se nejedná o dávku, minimální mzdu, ale že v žádném případě nenahrazuje dávky vyplácené osobám se zdravotním postižením a dávky spojené s péčí o ně.
Otázky, na které Vlastimil Tlustý neodpověděl:
Tlap
Drtivá většina lidí nemá o daních ani páru, protože se jim o ně ze zákona na vlastní náklady stará zaměstnavatel. Nebylo by nejlepší prezentací jednoduchého daňového systému přenesení povinností spojených s odvody státu ze zaměstnavatelů na zaměstnance?
rbx67@email.cz
V loňském roce jsem zásluhou poslanecké iniciativy Vladimíra Doležala přišel o 20 tisíc Kč při vyvlastňování drobných akcionářů. Jak hodláte usměrňovat nemístné aktivity svých poslanců týkajících se lokálních a privátních zájmů nebo zájmů velkých společností ?
volím tedy jsem
chci se zeptat zda ODS někdy najde odvahu a omluví se za "českou cestu" ekonomické transformace, kterou zde provozovala v 90.letech až přivedla ČR do ekonomické recese a krachu polostátního bankovního sektoru. Také by mě zajímal Váš názor na ekonomické analýzy prof. Josepha Stiglitze, držitele Nobelovy ceny za ekonomii, který se dlouhodobě a soustavně zabýval ekonomickou transformací postkomunistických zemí a označil českou cestu privatizace za odstrašující příklad ve středoevropském regionu.
Závěrem by mě zajímal Váš osobní odhad, kolik si musel stát (potažmo daňový poplatník) do dnešní doby půjčit na sanaci zkrachovalého bankovního sektoru? Nemyslíte si, že tento dluh je hlavní příčinou vzrůstu našeho zadlužení na přelomu 20. a 21. století? Přizná někdy ODS dobrovolně občanům, že největší část veřejného dluhu je důsledkem šestileté vlády ODS v 90.letech? (Pozn. jednalo se o vlády koaliční, ale ODS měla obsazena všechna ekonomická ministerstva.)
Děkuji i za stručné odpovědi.
Nováková
Pane Tlustý, někdy mám dojem, že snad ani volby vyhrát nechcete. Proč by třeba někdo jako Vy nebo ještě lépe Ivan Langer toužil po náročné ministerské funkci? Takový místopředseda parlamentu ( min. 1500000 Kč ročně ), advokátní koncipient ( 1000000 Kč ročně ), pronajímatel ( mil ročně ), manžel ústavní činitelky přeci nebude chtít něco z toho vyměnit za náročnou činnost např. ministra vnitra a ještě k tomu finančně tratit (adv.k.). Takže dotaz: vypadá to, že ty vaše hlouposti, které nazýváte volebním programem, jsou jen takové divadýlko, vždyť v opozici se máte jako v bavlnce. Je to škoda, lidi co mají plné zuby ČSSDKČM by Vás volili, ale nikdo tomu vašemu programu nerozumí, i kdyby chtěl. Např. takový pan Julínek nebyl schopen vysvětlit Krausovi svoji reformu zdravotnictví. To byla ostuda! Jak chcete s takovýmhle materiálem vyhrát a vládnout? Co Vy na to? Je to tak složité? Proč nemáte nové lidi neopotřebované, např. z regionů, kteří mají dost energie, umějí se vyjadřovat, pohotově odpálit demagogy typu P-S-R-J. Není to náhodou proto, že Vám to takhle vyhovuje?
pepa.brabec@tiscali.cz
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat na to, jak si představujete a zda si opravdu umíte představit povolení spolupráci ODS se Stranou zelených? Zejména mi jde o Váš názor na zelenými navrhovanou ekologickou daňovou reformu, která by vedla ke zdražení energií a na které zelení neústupně trvají. Reforma je podle mého názoru špatně nastavena, navíc zavádí několikanásobně větší daně než požaduje EU. Já se přiznám, že ze zeleného neracionálního fundamentalismu mám strach a případnou koalici si dovedu představit jen těžko.
Děkuji a zdravím Vás, J. Brabec
Jirka
do svého návrhu rovné daně zahrnujete i srovnání sazeb DPH. Ve volebním programu Strany zelených je vidět opačné tendence a p. předseda Bursík označil dokonce rovnou daň za primární problém programu ODS. ODS i SZ má v plánu zjednodušení daňové legislativy. Osobně by se mi velmi zamlouvalo, kdybyste dokázali najít kompromis v této oblasti, neboť je mi sympatická tendence přejít od zdanění příjmů ke zdanění spotřeby a kombinace obou daňových reforem se mi jeví velmi slibná. Rád bych se Vás proto zeptal, jak se Vám zamlouvá myšlenka ústupku ODS od srovnání DPH, kterou zelení spolu se spotřebními daněmi chtějí využít k rozlišení dopadu výrobků, příp. služeb na životní prostředí a zdraví?
Zelení by naopak podle mého názoru mohli ustoupit od progresívní vícesazbové daně z příjmů, neboť ta do jejich záměrů a logiky jaksi nezapadá. Jako jediný důvod pro jedinou sazbu DPH mne napadá zjednodušení daňových dokladů a omezení daňových úniků nesprávným použitím snížené sazby. Zvýšený výběr spotřebních daní a případně vyšší DPH na ekologicky nešetrné výrobky by mohly pokrýt nejen výpadek v odvodech pojistného (jejihož snížení je společným záměrem obou stran), ale také ve výběru daně z příjmů po sjednocení sazeb na 15%. Odpadl by tím také problém v podobě DPH na potraviny, jejíž nulovou sazbu bude těžké prosadit a 15% sazba na základní životní potřeby je často používaným strašákem odpůrců rovné daně. Argumentem pro rovnou daň z příjmů je spravedlnost a motivace k práci. Jaký důvod vede ODS ke sjednocení sazeb DPH, pokud na rovné DPH trváte? Děkuji za odpověď.
Hammer
vidíte budoucnost u daně z cených listů? Tato daň evidentně snižuje zájem o akciové a dluhopisové trhy a tím připravuje firmy a stát o peníze investice. Za odpověď děkuji.
Karel
jsem Vám velmi vděčný za tu - pro nezasvěceného nepředstravitelnou spoustu práce, kterou odvádíte a také za to, že se nenecháte odradit zlovolným pokřikem jeduplných protivníků.
Jako úplnou drobnost, nicméně také ilustrující chamtivost současného rozhazovačného a neefektivního státu uvádím následující skutečnost: OSVČ (v současném názvosloví), která již pobírá starobní důchod, je nucena odvádět (od určitého příjmu) ještě také "dávky" sociálního zabezpečení, které se již samozřejmě do výše jejího vlastního důchodu nijak nepromítnou. Tohle přece není solidarita, to je loupež. Souhlasíte?