Vyšší paušály potěší jen některé podnikatele II.

Vyšší paušály potěší jen některé podnikatele II.
Návrh na zvýšení výdajových paušálních odpočtů z příjmu vypadá jako konečně podaná ruka podnikatelům ze strany státu. Je to tak ale doopravdy? Kdo by na změně zákona vydělal a kdo naopak? Jak vypadá srovnání ročních výdajů s uplatněním nových paušálů a bez nich? Spočítali jsme to.

V minulém článku jsme se podívali na to, kterých podnikatelů se ministerský návrh týká a proč je například Sdružení podnikatelů a živnostníků k úpravě skeptické. Dnes si přečtěte pokračování.

Podle ministerstva nejvíce ušetří právě ti, kteří používají současné paušály a přejdou na nové (tj. asi 260 tisíc z 1,2 miliónu). Ušetří ale také všichni, kteří využijí paušální odečet výdajů nově, a to na službách spojených se sledováním výdajů, v případě, že si je nechávají zpracovat účetní firmou.
Jenže ne všichni ušetří stejně a někteří neušetří vůbec. Nejvíce ušetří zemědělci, nejméně pronajímatelé, ale živnostníkům se výdajové paušály vyplatí jen s nízkými příjmy. Konkrétně jen těm, jejichž náklady nepřesáhnou 60 % z příjmu (viz tabulku 1). Z tabulek zároveň vyplývá, že pokud má podnikatel náklady do výše 80 % příjmu, neušetří vůbec. Pokud jeho příjmy dosáhnou za rok maximálně 500 tisíc Kč, v tomto případě je vždy ve ztrátě. A pokud má vyšší příjmy než 500 tisíc, ušetří s paušálem jen za účetní služby, ale přeplatí výrazně na dani (tabulka 2).

Tabulka 1: Srovnání ročních výdajů (s a bez uplatnění paušálu) u poplatníků minimální daně
Rok 2006 Do výše paušálů podle návrhu MF 80% výdaje
bez uplatnění paušálu
50% výdaje 60% výdaje
s paušálem bez paušálu s paušálem bez paušálu
Příjem 250 000 325 000 250 000 325 000 400 000
Výdaje z toho výdaj za účetní služby za rok * 125 000

0

115 000

10 000

195 000

0

182 000

13 000

190 000

10 000

247 000

13 000

305 000

15 000

Uhrazeny min.
zálohy na pojistné
30 156 30 156 30 156
Výdaje celkem 155 156 225 156 230 156 290 156 350 156
Základ daně 94 844 99 844 19 844 34 844 49 844
Nezdanitelná částka 38 040 38 040 38 040
Daň 10 380 10 380 10 380
Čistý zisk 84 464 89 464 ztráta ztráta 39 464
- Ztráta na dani - 1 860 - 1 860 - 1 100 - 1 100 - 10 380 - 10 380 - 8 610
Úspora za účetní služby + 10 000 0 + 13 000 0 0 0 0
Celkem
+ Zisk/- Ztráta
+ 8 140 - 1 860 +11 900 - 1 100 - 28 196 - 13 576 - 8 610
*přepočet 1hod./400 Kč, jedná se o přibližný odhad podle sazby Fa DAINPO.

Tabulka 2: Porovnání výše daně z příjmu podle výše výdajů
Výše výdajů zohledňující ministerský návrh Výše výdajů podle
návrhu SPŽ ČR
Rok 2006 50% 60% 80%
Příjem 1 000 000 500 000 1 000 000 500 000 1 000 000 500 000
Výdaj 500 000 250 000 600 000 300 000 800 000 400 000
Výdaj pojistné 30 000 30 156 38 000 30 156 38 000 30 156
Výdaje celkem 538 000 280 156 638 000 338 156 838 000 430 156
Základ daně 462 000 219 844 362 000 161 844 162 000 69 844
Nezdanitelná částka 38 040 38 040 38 040
Daň 96 100 30 900 64 595 19 500 19 320 10 380

Přednosti paušálů podle ministerstva

Podle ministerských materiálů se sníží administrativní zátěž státu a zvýší se motivace podnikatelů. Správci daně nebudou muset provádět kontrolu daňových výdajů a snížením kontrolní činnosti vůči fyzickým osobám se uvolní kontrolní kapacity pro kontrolu rizikovějších, především větších, poplatníků. Podnikatelé ročně ušetří, ve srovnání se současnými paušály, asi 1,9 miliardy Kč a dalších 1,5 miliardy uspoří na nižším pojistném. Ministerský návrh poukazuje na to, že navrhované paušály jsou výhodnější než v Rakousku (podle činnosti o 6 -12 % vyšší), Slovensku (o 25 – 60 %) nebo v Německu (výdajové paušály právní řád neupravuje).

Poplatník uplatňující výdajové paušály nemusí:
◦ Sledovat výdaje (knihu jízd, finanční leasing) a archivovat výdajové doklady
◦ Vést evidenci pojistného za obchodní majetek
◦ Propočítávat odpisy
◦ Vést evidenci zásob, zaplacených úroků z přijatých úvěrů, atd.
Zdroj dat: ministerstvo financí

Otazníky nad návrhem

Návrh nezohledňuje obchodníky, kteří mají náklady ještě vyšší. V případě, že podnikatel vlastní více živnostenských oprávnění, bude muset vést oddělenou evidenci příjmů a nevyhne se komplikované administrativě. Návrh zvýhodňuje některé živnosti nad jinými (tj. rozdělení živností řemeslných a neřemeslných, rozšíření skupiny s autorskými honoráři). Je sporné, zda navýšení výdajových paušálů může opravdu zvýšit motivaci podnikatelů a zda skutečně o 185 tisíc vzroste počet těch, kteří budou paušály využívat, což ministerstvo očekává. Například podle analýz ČSÚ (viz sloupek), dochází k úbytku podnikatelů bez zaměstnanců, tj. těch, kterých se paušály týkají.

Z analýz ČSÚ
ČSÚ ve zprávě o celkovém růstu zaměstnanosti uvádí, že se snížil počet podnikatelů bez zaměstnanců o 33,6 tisíc na 554,9 tisíc. Meziročně se snížil počet druhých zaměstnání o 7,8 tisíc na 112,1 tisíc - převažují podnikatelé bez zaměstnanců, kteří představují více než polovinu všech pracujících s druhým zaměstnáním (54,9 %). Další analýza statistického úřadu (Vývoj ekonomické aktivity obyvatelstva) vyčísluje značné snížení počtu podnikatelů ve 2. čtvrtletí 2005 v oblasti obchodu a služeb (o 3,5 tisíc).
Nepřetržitý pokles celkového počtu podnikatelů pokračuje od počátku minulého roku a jen za poslední tři čtvrtiny roku se snížil o asi 40 tisíc. Podle tvrzení Bedřicha Dandy ze Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR další zánik živností bude následovat po účetní uzávěrce roku 2005. Tedy až poté, co podnikatelé zhodnotí hospodaření za uběhlý rok a v němž se odrazí navýšené sociální a zdravotní pojištění. Je pravděpodobné, že spousta z nich své živnosti ukončí.

Bohužel v současné době nebyly vypracované zprávy, ze kterých lze přesně určit proč či z jakých důvodů končí živnostníci svoji činnost. Lze se jen domnívat, že příčina poklesu počtu podnikatelů může spočívat právě v odvrácené motivaci k podnikání přes narůstající provozní náklady (energie) či přes zvýšení nákladů spojených se změnami v legislativě (zavedení minimální daně, zvýšení pojištění OSVČ, snížení hranice pro platby DPH apod.), o kterých se zmiňuje Danda. Pokud tento návrh navýšení výdajových paušálů podnikatelům skutečně zvýši motivaci, vydrží jim i po zavedení plánovaných změn jako je zavedení registračních pokladen (s povinností je používat po 1. 1. 2007)? A kolika podnikatelů se opravdu bude týkat plánované navýšení paušálů po zveřejnění konečných čísel zaniklých živností? Počítalo ministerstvo v odhadech s těmito úbytky?

Co si o úpravě myslíte? Vyhovuje vám? Pomůže podnikatelům?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-89
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 9. 2006 11:52, janasv

Souhlas s prvni casti. Nesouhlas s posledni vetou - nechapu, co je spatneho a nelegalniho na tom, kdyz podnikatel poskytujici plneni podlehajici 5% sazbe DPH uplatni DPH na vstupu z prijateho plneni zatizeneho sazbou 19%?

Zobrazit celé vlákno

+33
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 9. 2005 14:25, Fredy

Ješte dodatek:

Když jsou třeba Vaše příjmy 500.000 Kč a náklady 25%, tedy 125.000 Kč, tak proděláváte na DPH takto:

1) Výdaje 19% příjmy 5% - 1.250 Kč daňová povinnost z DPH

2) Výdaje i příjmy 19% - 71.250 Kč daňová povinnost z DPH

Být Vámi, tak ruším DPH :-)

Zobrazit celé vlákno

-30
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Vyšší paušály potěší jen některé podnikatele

1. 9. 2005 | Eva Marzini

Vyšší paušály potěší jen některé podnikatele

Na první pohled se zdá, že návrh na zvýšení výdajových paušálních odpočtů z příjmu je konečně vstřícným krokem vlády k podnikatelům. Opravdu si ale podnikatelé přilepší? Například Sdružení... celý článek

Parazité pozor, sociální síť čekají zásadní změny

24. 8. 2005 | Ludmila Řezníčková

Parazité pozor, sociální síť čekají zásadní změny

Nový zákon o životním a existenčním minimu postoupil do druhého čtení. Má za cíl při pobírání sociálních dávek zvýhodnit lidi, kteří pracují za nízkou mzdu, před těmi, kteří se práci... celý článek

Registrační pokladny: vítězství hlav nad mozkem

22. 7. 2005 | Zdeněk Holásek | 3 komentáře

Registrační pokladny: vítězství hlav nad mozkem

Začátkem července vstoupil v účinnost zákon o registračních pokladnách. Tato norma nejenom že nebude účinným nástrojem v boji proti daňovým únikům. Některé její pasáže jsou navíc skutečnými... celý článek

Daňová reforma IV: opatrně, nebo rychle?

15. 7. 2005 | Kateřina Havlíčková

Daňová reforma IV: opatrně, nebo rychle?

Jak zvýšit příjmy a omezit výdaje státu jste si již mohli přečíst. K omezení plýtvání ale vedou i další cesty, například respektování principu subsidiarity. Pro státní rozpočet je také... celý článek

Daňová reforma III: jak uzdravit státní rozpočet

7. 7. 2005 | Kateřina Havlíčková

Daňová reforma III: jak uzdravit státní rozpočet

Opatření ke stabilizaci veřejných rozpočtů je několik. Mohou zvýšit příjmy rozpočtu, snížit výdaje státu, většinou dokáží obojí. Jaké léčebné procedury může státní rozpočet podstoupit?... celý článek

Partners Financial Services