V minulém článku jsme se podívali na to, kterých podnikatelů se ministerský návrh týká a proč je například Sdružení podnikatelů a živnostníků k úpravě skeptické. Dnes si přečtěte pokračování.
Podle ministerstva nejvíce ušetří právě ti, kteří používají současné paušály a přejdou na nové (tj. asi 260 tisíc z 1,2 miliónu). Ušetří ale také všichni, kteří využijí paušální odečet výdajů nově, a to na službách spojených se sledováním výdajů, v případě, že si je nechávají zpracovat účetní firmou.
Jenže ne všichni ušetří stejně a někteří neušetří vůbec. Nejvíce ušetří zemědělci, nejméně pronajímatelé, ale živnostníkům se výdajové paušály vyplatí jen s nízkými příjmy. Konkrétně jen těm, jejichž náklady nepřesáhnou 60 % z příjmu (viz tabulku 1). Z tabulek zároveň vyplývá, že pokud má podnikatel náklady do výše 80 % příjmu, neušetří vůbec. Pokud jeho příjmy dosáhnou za rok maximálně 500 tisíc Kč, v tomto případě je vždy ve ztrátě. A pokud má vyšší příjmy než 500 tisíc, ušetří s paušálem jen za účetní služby, ale přeplatí výrazně na dani (tabulka 2).
Tabulka 1: Srovnání ročních výdajů (s a bez uplatnění paušálu) u poplatníků minimální daně |
Rok 2006 |
Do výše paušálů podle návrhu MF |
80% výdaje bez uplatnění paušálu |
50% výdaje |
60% výdaje |
s paušálem |
bez paušálu |
s paušálem |
bez paušálu |
Příjem |
250 000 |
325 000 |
250 000 |
325 000 |
400 000 |
Výdaje z toho výdaj za účetní služby za rok * |
125 000
0 |
115 000
10 000 |
195 000
0 |
182 000
13 000 |
190 000
10 000 |
247 000
13 000 |
305 000
15 000 |
Uhrazeny min. zálohy na pojistné |
30 156 |
30 156 |
30 156 |
Výdaje celkem |
155 156 |
225 156 |
230 156 |
290 156 |
350 156 |
Základ daně |
94 844 |
99 844 |
19 844 |
34 844 |
49 844 |
Nezdanitelná částka |
38 040 |
38 040 |
38 040 |
Daň |
10 380 |
10 380 |
10 380 |
Čistý zisk |
84 464 |
89 464 |
ztráta |
ztráta |
39 464 |
- Ztráta na dani |
- 1 860 |
- 1 860 |
- 1 100 |
- 1 100 |
- 10 380 |
- 10 380 |
- 8 610 |
Úspora za účetní služby |
+ 10 000 |
0 |
+ 13 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Celkem + Zisk/- Ztráta |
+ 8 140 |
- 1 860 |
+11 900 |
- 1 100 |
- 28 196 |
- 13 576 |
- 8 610 |
*přepočet 1hod./400 Kč, jedná se o přibližný odhad podle sazby Fa DAINPO. |
Tabulka 2: Porovnání výše daně z příjmu podle výše výdajů |
|
Výše výdajů zohledňující ministerský návrh |
Výše výdajů podle návrhu SPŽ ČR |
Rok 2006 |
50% |
60% |
80% |
Příjem |
1 000 000 |
500 000 |
1 000 000 |
500 000 |
1 000 000 |
500 000 |
Výdaj |
500 000 |
250 000 |
600 000 |
300 000 |
800 000 |
400 000 |
Výdaj pojistné |
30 000 |
30 156 |
38 000 |
30 156 |
38 000 |
30 156 |
Výdaje celkem |
538 000 |
280 156 |
638 000 |
338 156 |
838 000 |
430 156 |
Základ daně |
462 000 |
219 844 |
362 000 |
161 844 |
162 000 |
69 844 |
Nezdanitelná částka |
38 040 |
38 040 |
38 040 |
Daň |
96 100 |
30 900 |
64 595 |
19 500 |
19 320 |
10 380 |
Přednosti paušálů podle ministerstva
Podle ministerských materiálů se sníží administrativní zátěž státu a zvýší se motivace podnikatelů. Správci daně nebudou muset provádět kontrolu daňových výdajů a snížením kontrolní činnosti vůči fyzickým osobám se uvolní kontrolní kapacity pro kontrolu rizikovějších, především větších, poplatníků. Podnikatelé ročně ušetří, ve srovnání se současnými paušály, asi 1,9 miliardy Kč a dalších 1,5 miliardy uspoří na nižším pojistném. Ministerský návrh poukazuje na to, že navrhované paušály jsou výhodnější než v Rakousku (podle činnosti o 6 -12 % vyšší), Slovensku (o 25 – 60 %) nebo v Německu (výdajové paušály právní řád neupravuje).
Poplatník uplatňující výdajové paušály nemusí: |
◦ Sledovat výdaje (knihu jízd, finanční leasing) a archivovat výdajové doklady |
◦ Vést evidenci pojistného za obchodní majetek |
◦ Propočítávat odpisy |
◦ Vést evidenci zásob, zaplacených úroků z přijatých úvěrů, atd. |
Zdroj dat: ministerstvo financí |
Otazníky nad návrhem
Návrh nezohledňuje obchodníky, kteří mají náklady ještě vyšší. V případě, že podnikatel vlastní více živnostenských oprávnění, bude muset vést oddělenou evidenci příjmů a nevyhne se komplikované administrativě. Návrh zvýhodňuje některé živnosti nad jinými (tj. rozdělení živností řemeslných a neřemeslných, rozšíření skupiny s autorskými honoráři). Je sporné, zda navýšení výdajových paušálů může opravdu zvýšit motivaci podnikatelů a zda skutečně o 185 tisíc vzroste počet těch, kteří budou paušály využívat, což ministerstvo očekává. Například podle analýz ČSÚ (viz sloupek), dochází k úbytku podnikatelů bez zaměstnanců, tj. těch, kterých se paušály týkají.
Z analýz ČSÚ |
ČSÚ ve zprávě o celkovém růstu zaměstnanosti uvádí, že se snížil počet podnikatelů bez zaměstnanců o 33,6 tisíc na 554,9 tisíc. Meziročně se snížil počet druhých zaměstnání o 7,8 tisíc na 112,1 tisíc - převažují podnikatelé bez zaměstnanců, kteří představují více než polovinu všech pracujících s druhým zaměstnáním (54,9 %). Další analýza statistického úřadu (Vývoj ekonomické aktivity obyvatelstva) vyčísluje značné snížení počtu podnikatelů ve 2. čtvrtletí 2005 v oblasti obchodu a služeb (o 3,5 tisíc). |
Nepřetržitý pokles celkového počtu podnikatelů pokračuje od počátku minulého roku a jen
za poslední tři čtvrtiny roku se snížil o asi 40 tisíc. Podle tvrzení Bedřicha Dandy ze Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR další zánik živností bude následovat po účetní uzávěrce roku 2005. Tedy až poté, co podnikatelé zhodnotí hospodaření za uběhlý rok a v němž se odrazí navýšené sociální a zdravotní pojištění. Je pravděpodobné, že spousta z nich své živnosti ukončí.
Bohužel v současné době nebyly vypracované zprávy, ze kterých lze přesně určit proč či z jakých důvodů končí živnostníci svoji činnost. Lze se jen domnívat, že příčina poklesu počtu podnikatelů může spočívat právě v odvrácené motivaci k podnikání přes narůstající provozní náklady (energie) či přes zvýšení nákladů spojených se změnami v legislativě (zavedení minimální daně, zvýšení pojištění OSVČ, snížení hranice pro platby DPH apod.), o kterých se zmiňuje Danda. Pokud tento návrh navýšení výdajových paušálů podnikatelům skutečně zvýši motivaci, vydrží jim i po zavedení plánovaných změn jako je zavedení registračních pokladen (s povinností je používat po 1. 1. 2007)? A kolika podnikatelů se opravdu bude týkat plánované navýšení paušálů po zveřejnění konečných čísel zaniklých živností? Počítalo ministerstvo v odhadech s těmito úbytky?
Co si o úpravě myslíte? Vyhovuje vám? Pomůže podnikatelům?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 9. 2006 11:52, janasv
Souhlas s prvni casti. Nesouhlas s posledni vetou - nechapu, co je spatneho a nelegalniho na tom, kdyz podnikatel poskytujici plneni podlehajici 5% sazbe DPH uplatni DPH na vstupu z prijateho plneni zatizeneho sazbou 19%?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 9. 2005 14:25, Fredy
Ješte dodatek:
Když jsou třeba Vaše příjmy 500.000 Kč a náklady 25%, tedy 125.000 Kč, tak proděláváte na DPH takto:
1) Výdaje 19% příjmy 5% - 1.250 Kč daňová povinnost z DPH
2) Výdaje i příjmy 19% - 71.250 Kč daňová povinnost z DPH
Být Vámi, tak ruším DPH :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.