Internetová banka roku: jak a s čím kdo bojoval

Internetová banka roku: jak a s čím kdo bojoval
V prvním dnešním článku jste se dozvěděli, která banka se stala vítězem naší soutěže Internetová banka roku. Tento vám přináší shrnutí, s jakými aplikacemi jednotlivé banky soupeřily a co se na nich našim porotcům líbilo a nelíbilo.

Hodnocení aplikací v rámci soutěže Internetová banka roku probíhalo ve třech, respektive čtyřech rovinách.
První hodnotila porota, která zkoumala jednotlivé parametry aplikací (viz článek Kdo získal titul Internetová banka roku?). Z hodnocení jednotlivých porotců byl vypočten průměr, který rozhodl o celkovém pořadí.

Druhým "hodnotícím panelem" byli naši čtenáři. Ti ale na rozdíl od poroty nehodnotili jednotlivé aspekty aplikace, svůj hlas mohli věnovat jediné z nich. (V kategorii čtenářů ovšem vyhlašujeme pouze 1. místo.)

Třetí rovinou hodnocení byla nákladnost účtů v bankách, jejichž aplikace byly hodnoceny. Podle typického klienta vytvořeného na základě průzkumu společnosti Scott & Rose byly vypočteny roční náklady na účet s využitím internetbankingu. Podrobnější informace o cenách bankovních služeb najdete v tomto článku.

Zabývali jsme se také bezpečností jednotlivých aplikací. V této oblasti jsme ovšem pořadí nevyhlašovali. Je to problematika mimořádně složitá a náš test byl zaměřen především uživatelsky. Můžete si ovšem přečíst názor odborníka, který o bezpečnosti internetbankingových aplikací napsal pro Peníze.CZ článek.

Jak se v soutěži dařilo jednotlivým bankám

BAWAG (profil, názory)

Známka poroty: 1,86 (8. místo) 
Roční náklady: 1 443 Kč (6. místo)

Jednoduchá a přehledně ovladatelná aplikace, tak porotci shrnuli přednosti internetbankingu jedné z menších českých bank. Její slabou stránkou je minimum nabízených funkcí. Například nemožnost rušit či měnit trvalé příkazy k úhradě přes internet působí u banky s pěti pobočkami po celé republice trochu jako závan z doby před několika lety… O podobnosti této aplikace s konkurencí (Volksbank) svědčily poznámky některých porotců v tom smyslu, že jde o stejnou aplikaci s odlišným vzhledem.

Citibank (profil, názory)

Známka poroty: 2,31 (12. místo)
Roční náklady: 986 Kč (2. místo) nebo 3 386 Kč (15. místo - nejdražší) – levnější je účet pro ty, který mají v bance na všech účtech více než 100 tisíc Kč

Aplikace si uchovala své specifikum z minulého testu, pro vstup vyžaduje jen uživatelské jméno a heslo, byť již dnes není sama (stejný přístup nabízí i Česká spořitelna). Samotná aplikace se porotcům vzhledově moc nelíbila, v hodnocení používali slova jako zastaralé, přeplácané či zbytečně složité. Jejím kladem je ale rozhodně to, že nabízí všechny důležité funkce s výjimkou detailních informací o platebních kartách.

Česká spořitelna (profil, názory) - vítězná banka podle hlasování poroty

Známka poroty: 1,57 (1. místo)
Roční náklady: 1 661 Kč (11. místo)

Spořitelní aplikace (či spíše výkon jejich vývojářského týmu) by se dala nazvat skokanem naší soutěže. Zatímco v minulém testu byla její aplikace (byť jiná) hodnocena jako nejhorší, letošní hodnocení vyhrála. Za tímto úspěchem stojí především to, že z aplikace typu "musíme to mít, tak to máme" se banka dokázala dopracovat k velmi dobrému internetbankingu s širokou nabídkou funkcí. Některé přitom často nenabízejí ani její konkurenti vnímaní jako "sofistikovanější". Skutečnost, že aplikace není jen o manipulaci s běžným účtem ale i dalšími produkty, především podílovými fondy a pojištěním, ji řadí k tomu lepšímu, co české banky nabízí. Jedinou podstatnou výtkou je skutečnost, že aplikace nenabízí informace o transakcích prováděných platebními kartami (resp. vidíte je až po jejich zaúčtování).

ČSOB (profil, názory)

Známka poroty: 1,87 (9. místo)
Roční náklady: 1 458 Kč (7. místo)

V našem minulém srovnání byla aplikace této banky jedinou, která k autorizaci používala čipovou kartu. O tom, že její tehdejší novátorský přístup nebyl jen plácnutím do vody svědčí to, že dnes tento postup používají další dvě banky (Česká spořitelna a Komerční banka, byť obě jen jako alternativní zabezepečení). Aby se ale klienti necítili čipem omezeni, nabízí banka i alternativní autorizaci pomocí SMS.
Vzhled aplikace se od minulého hodnocení nezměnil, byla "jen" doplněna o řadu funkcí. Přesto by instituce jejího významu mohla prostřednictvím aplikace nabízet i něco více než jen ovládání běžného účtu, například podílové fondy, pojištění či penzijní fondy.

eBanka (profil, názory)

Známka poroty: 1,84 (6. místo)
Roční náklady: 993 Kč (3. místo) nebo 2 858 Kč (14. místo) – levnější účet mají klienti, kterým na něj dorazí každý měsíc alespoň 30 tisíc Kč

Zatímco před lety nebylo pro průkopníka českého internetbankingu těžké vyhrát, letošní výsledky ukazují, že první pozice se v této oblasti obhajuje těžko. Před dvěma lety stačila kompletní obsluha účtu a nabídka sofistikovanějších transakcí k vítězství. Dnes nabízí srovnatelné služby i další banky, a tak kvůli u porotců "neoblíbené" tmavé barvě a designu skončila až šestá. To nic ale nemění na tom, že aplikace stále patří k těm, které nabízejí nejširší rozsah služeb. Především pro movitější klienty pak může být přitažlivá i tím, že pokud každý měsíc na svůj účet pošlou alespoň 30 tisíc Kč, budou mít jeden z nejlevnějších účtů na trhu.

GE Money Bank (profil, názory) - vítězná banka podle hlasování čtenářů

Známka poroty:
1,85 (7. místo) 
Roční náklady: 1 736 Kč (12. místo)

Jednoduchost ani přehledný design na rozdíl od ostatních podobně slovně hodnocených nepřinesl GE dostatek bodů na dobré umístění. Aplikaci banka postavila na funkcích, které její klienti používají nejčastěji, některé tedy chybí (například příkaz k inkasu či zahraniční platby). To asi nestačilo porotcům, ale zákazníci-naši čtenáři, kteří bance odhlasovali první místo, ostatní funkce asi moc nepostrádají. Z těch nestandardních banka nabízí možnost dobíjení předplacených mobilních karet, a za to je jí třeba pochválit.

HVB (profil, názory)

Známka poroty: 2,29 (11. místo) 
Roční náklady: 1 654 Kč (10. místo)

Kdo chvíli stál, již stojí opodál… Toto rčení je velmi výstižné pro aplikaci HVB. To co bylo před třemi lety "výkřikem techniky" s přední nabídkou funkcí, se letos kvůli minimální inovaci podstatně propadlo. Je však nutno podotknout, že aplikace je stále v nabídce funkcí v lepším průměru. Celkově špatnému hodnocení spíše "napomohly" drobnosti typu malé písmo, malá velikost okna aplikace (nelze zvětšit) či nestandardní ovládání. Podle Antonína Beneše, autora článku o bezpečnosti internetbankingových aplikací, je ovšem produkt HVB z tohoto hlediska nejpovedenější.

Komerční banka (profil, názory)

Známka poroty: 1,60 (2. místo)
Roční náklady: 1 926 Kč (13. místo)

Složitá a jednoduchá zároveň je aplikace Komerční banky. Tento zdánlivý dvojsmysl je především důsledkem neuvěřitelného množství funkcí, které aplikace nabízí. Přesto je například z velmi sofistikovaných zahraničních plateb (například je možno z rozbalovacího menu vybrat konkrétní banku protistrany ve zvolené zemi a městě) znát, že hlavními adresáty aplikace jsou malé a střední firmy. Ačkoliv především vzhled aplikace proti minulému hodnocení nedoznal velkých změn, její kvality jsou pravděpodobně nadčasové, neboť i v nynějším hodnocení poroty jí připadlo druhé místo.

Poštovní spořitelna (profil, názory)

Známka poroty: 2,05 (10. místo)
Roční náklady: 1 219 Kč (4. místo)

Aplikace Poštovní spořitelny (PS) je v podstatě "přemalovaná" aplikace ČSOB s několika drobnými odlišnostmi. Volba červené barvy ale asi na porotu nepůsobila nejlépe, neboť PS skončila o stupínek níže s téměř o dvě desetiny horší známkou, než její mateřská banka.
Pochvala Poštovní spořitelně určitě patří za nízkou cenu. Pokud bychom vynechali podmíněně levné účty (Citibank a eBanka), pak nabízí druhou nejnižší cenu na trhu.

Raiffeisenbank (profil, názory)

Známka poroty: 1,79 (3. - 4. místo)
Roční náklady: 1 337 Kč (5. místo)

Alespoň podle slovního hodnocení porotců jde o nejpřehlednější aplikaci našeho testu, to se projevilo i v dobrém celkovém hodnocení. Příjemný dojem ale kazí drobnosti (například občasné problémy s načítáním stránek či neintuitivní ovládání historie) a také fakt, že nabízí pouze minimum ostatních služeb. Což z této aplikace dělá šedý průměr českého on-line bankovnictví.

Volksbank (profil, názory)

Známka poroty: 1,79 (3. - 4. místo)
Roční náklady: 1 443 Kč (6. místo)

Naprosto nezapamatovatelné uživatelské jméno je jednou z mála negativních charakteristik internetbanking Volksbank. Kladnými stránkami jsou podle porotců přehlednost a snadná orientace, což sice bance přineslo velmi dobré umístění. Podobně jako u Raiffeisenbank ale drobnosti typu neadresná nápověda či absence dalších funkcí celkový dojem kazí.

Waldviertel Sparkasse von 1842 (profil, názory)

Známka poroty: 2,65 (13. místo - nejhorší)
Roční náklady: 912 Kč (1. místo - nejlevnější)

Nejmenší (a také nejlevnější) banka našeho srovnání dostala v hodnocení svého internetbankingu nejhorší hodnocení. Příčinou je především skutečnost, že její aplikace je stále ještě ve vývoji a nabízí v současnosti jen základní operace (příkaz k úhradě). Některým porotcům se navíc nelíbila grafika aplikace. Banka ovšem doplnění o další funkce (především trvalý příkaz k úhradě) do budoucna slibuje.

Živnostenská banka (profil, názory)

Známka poroty: 1,83 (5. místo)
Roční náklady: 1 520 Kč (8. místo)

Internetové bankovnictví Živnobanky je další, podle slovního hodnocení porotců, přehlednou aplikací. Jak je vidět i na předchozích dvou místech je přehlednost nejsnadnější cestou k dobrému umístění. Samotná aplikace by (podobně jako u dalších bank) zasloužila doplnit o další funkce, neboť kromě dobře udělaných bankovních transakcí už nabízí jen dobíjení předplacených karet.
Řada klientů také určitě ocení, že banka nabízí dvě alternativní varianty zabezpečení (certifikáty nebo jednorázová hesla), čímž se řadí zatím k menšině peněžních ústavů, které svým klientům dávají možnost volby.

Jak byste jednotlivé aplikace podle vlastních zkušeností charakterizovali vy?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-359
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo získal titul Internetová banka roku?

25. 5. 2005 | Petr Vykoukal | 1 komentář

Kdo získal titul Internetová banka roku?

Chcete vědět, která banka si odnese titul "Internetová banka roku"? Kdo zvítězil v hlasování čtenářů? A kdo nabízí klientům nejlevnější účet? Dozvíte se i ve kterých oblastech byly... celý článek

Měla by banka hradit internetbankingové škody?

20. 5. 2005 | Jiří Nápravník

Měla by banka hradit internetbankingové škody?

Obsluha bankovního účtu pomocí počítače či telefonu je rychlá, pohodlná a výhodná pro klienta i banku. Není už ale 100% bezpečná. To ale nejsou ani platební karty, za ty ovšem banky... celý článek

Internetbanking ve světle sazebníků

19. 5. 2005 | Petr Vykoukal

Internetbanking ve světle sazebníků

Důležitým parametrem jakékoliv bankovní služby je její cena. Z našeho testu vyplývá několik zajímavých věcí. Například banky často vnímané jako drahé jsou schopny nabídnout srovnatelnou,... celý článek

Test bezpečnosti internetbankingu: zklamání

18. 5. 2005 | Antonín Beneš | 1 komentář

Test bezpečnosti internetbankingu: zklamání

Které internetbankingové aplikace jsou a nejsou bezpečné? Je zajištěna důvěrnost přenášených dat? Jak banka rozpozná klienta od zlodějského útočníka? Jak je zabezpečeno podání příkazu?... celý článek

Internetová banka roku startuje!

4. 4. 2005 | Petr Vykoukal

Internetová banka roku startuje!

Z pohledu lidského života je internetové bankovnictví dítětem čekajícím na zápis do základní školy. Moderní technologie se ale zákonitostmi lidského života neřídí, a tak už má český... celý článek

Partners Financial Services