Pozor na finanční podvodníky, triků mají spoustu

Pozor na finanční podvodníky, triků mají spoustu
Zvolili jste jako podpisový vzor podpis, který běžně používáte? Pak podle České bankovní asociace ulehčujete podvodníkům zneužití vašich osobních údajů. Na pobočkách bank vám však neporadí, že vybrat odlišný podpisový vzor může být mnohem bezpečnější. Jaké další bezpečnostní triky byste měli znát?

Vybrat odlišný podpisový vzor nebo aspoň takový, který je doplněný o zvláštní markant, je ale pouze jeden z možných způsobů ochrany svých osobních dat před zneužitím. Česká bankovní asociace (ČBA) sestavila přehled osmi nejčastějších aktivit směřujících ke zneužití klientových osobních údajů, jeho platebních nástrojů či dalších finančních produktů a vedle nich i návodů, jak se proti nim chránit.
Proč ale své klienty neinformují samy banky? "Banky nerady upozorňují na své chyby," tvrdí Petr Barák, předseda Komise pro bankovní a finanční bezpečnost ČBA.

PIN si nechte pro sebe

Velkým problémem jsou falešní obchodní zástupci nebo zaměstnanci bank. Ti si s klientem telefonicky sjednají osobní setkání, na kterém pak žádají vydání stávající platební karty včetně osobního číselného kódu (PIN) příslibem za novou. ČBA varuje před vydáváním platební karty či sdělováním PINu. PIN navíc neznají ani banky. Pokud vás taková osoba navštíví, vyžádejte si její průkaz totožnosti a údaje o ní si poznamenejte. O jejím jednání neprodleně informujte banku, případně i Policii České republiky (ČR).

Pokud budete žádat o předběžné schválení úvěru, nevěřte finančním zprostředkovatelům a poradcům, kteří nabízejí 100% zajištění zprostředkování úvěru u finančních institucí a za své služby požadují provizi. Banky si totiž žádnou odměnu neúčtují. Tito klamaví zprostředkovatelé záměrně zasílají instituci zcela nepravdivé nebo pozměněné údaje o klientovi tak, aby bylo dosaženo předběžného schválení úvěru. Za tento dokument si pak účtují neoprávněně poplatek ve výši několika procent z předběžně schválené částky s tím, že klient je odeslán do banky k osobnímu vyřízení úvěru. Až v dané bance klient zjistí, že mu úvěr nemůže být poskytnut, protože banka považuje klientem uváděné údaje za nepravdivé. Zde se dokonce jedná o naplnění skutkové podstaty trestného činu úvěrového podvodu.

Raději na pobočku než do internetové kavárny

Česká bankovní asociace...

...byla založena v roce 1990 jako dobrovolné sdružení právnických osob, podnikajících v peněžnictví a v oblastech úzce navazujících. Členství má dvě formy, plné členství je vyhrazeno bankám s licencí ČNB, přidružené členství je otevřeno zejména reprezentacím zahraničních bank.V současné době Česká bankovní asociace (ČBA) sdružuje v rámci plného členství 35 bank, které reprezentují více než 99% bankovního sektoru.
Předmětem činnosti asociace je zejména zastupovat a prosazovat společné zájmy členů ve vztahu k Parlamentu, vládě, České národní bance a dalším právním subjektům, prezentovat roli a zájmy bankovnictví vůči veřejnosti a zahraničí, podílet se na standardizaci postupů v bankovnictví a na vytváření odborných usancí, podporovat harmonizaci bankovní legislativy s legislativou Evropské unie.

ČBA radí komunikovat s bankou nejlépe osobně, v případě využití internetu vyhnout se nezabezpečeným počítačům. "Nebezpečí hrozí v internetových kavárnách, kde mohou počítače odečítat operace, které byly prováděny," vysvětluje Barák. Existují i falešné webové stránky. Důvěrné informace, jako jsou číslo účtu, přístupové heslo nebo PIN, mohou být získány i prostřednictvím mailu, pošty či telefonu. Takovéto podvodné technice se říká "phishing". Mnohdy jsou za odpovědi nabízeny různé benefity.

Jestliže se stane, že chybně vyplníte doklad, například příkaz k úhradě, nevyhazujte jej do koše, ale bezpečně zlikvidujte. Může obsahovat důležité údaje, například podpisový vzor a číslo účtu, které pro případného "nálezce" nebude těžké zneužít. Pokud se však prokáže, že klient příkaz nezadával, nese odpovědnost banka. Klient tak neutrpí žádnou škodu, peníze mu budou připsány na účet včetně úroků.

Pozor na bankomaty

Bankomaty doplněné o čtecí zařízení nebo skrytou kameru umožňují přečíst PIN a data z magnetického záznamu platební karty nebo je klientovi znemožněno vysunutí karty zpět z přístroje. Klient by si měl všímat jakýchkoli podezřelých znaků, jako jsou dodatečně nainstalovaná zařízení, náhodný výskyt cizí osoby, nevrácení karty, apod. Pokud něco z toho nastane, ihned by o těchto skutečnostech měl informovat banku. Čipové karty, které by v sobě obsahovaly nejen platební kartu, ale také například občanský průkaz nebo zdravotní kartu, by podle Baráka byly bezpečnější, ale dodává, že je jen otázkou času, kdy by došlo i k jejich zneužití.

V případě ztráty či odcizení osobních dokladů nebo platební karty vzniká velké nebezpečí, například výběrů z účtů nebo čerpání úvěrových produktů. Tyto skutečnosti je třeba okamžitě nahlásit bance a Policii ČR a navíc zvážit změnu podpisového vzoru.

Nepodceňujte korespondenci s bankou

Nejsou-li klientovi pravidelně doručovány výpisy z účtu nebo jsou obálky poškozené, v jedné obálce jsou výpisy za několik předcházejících období, pak je důvod upozornit na toto banku. Pachatelé si totiž takto vytipují movité klienty a podaří-li se jim získat podpisový vzor, není těžké provést převod peněz.

Jako nejbezpečnější se jeví telefonní bankovnictví, kde zatím není zaznamenán žádný případ zneužití. U internetového bankovnictví je problém v zabezpečení počítače. Při platbě kartou si dávejte pozor, aby vám zůstala pořád "na očích" a zaměstnanec hypermarketu nebo restaurace ji neodnesl z vašeho dohledu. Pokud však budete dodržovat výše zmíněná doporučení, minimalizujete tím podle Baráka možná rizika.

Autorkou článku je Dana Chytilová.

Máte nějakou nepříjemnou zkušenost se zneužitím vašich osobních údajů? Jak své finance chráníte před zneužitím? Měly by banky o možnostech zneužití více informovat?

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 4. 2005 7:10, Pavel

Pardon, tou klíčenkou jsem nemyslel paměť, ale certifikační token. A z něj to stáhnout opravdu nejde.

Zobrazit celé vlákno

+37
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 3. 2005 13:00

V Clanku je nekolik chyb, popr. zavadejicich tvrzeni.

1. Z internetove kavarny/nezabezpeceneho pocitace muzete klidne pouzivat internet banking, pokud je tento dobre zajisteny. Tim myslim, ze se primo pocita s tim, ze ty udaje/hesla apod co pouzivate mohou byt jednoduse zjisteny. Zpusobu existuje vice, ale jsou podobne:
A) Jednorazove hesla - at uz vygenerovana nejakym zarizenim (lepsi varianta, treba Ebanka, myslim i CSOB mozna i jine banky), nebo podle seznamu z banky (nevim, zda to nejak banka u nas ma) - kdyz to heslo nekdo ziska, je mu na nic - uz je neplatne.
B) Potvrzeni jinym kanalem - treba zaslani jednorazoveho hesla pomoci SMS - utocnik by musel nejen ziskat vase heslo, ale jeste vam ukrast mobil. Pokud vase banka pouziva toto reseni, davejte si na mobil dobry pozor! Tento zpusob pouziva treba CSOB. Pri ukradeni prihlasovacich udaju utocnik ale zjisti vypis uctu - tak si muse vytipovat, zda ma smysl vam ten mobil ukrast.

Pak se pouziva jeste metoda certifikatu, tu ale povazuji za dost nebezpecnou - utocnikovi staci zjistit vase heslo (neni problem) a zkopirovat si soubor s certifikatem - takzez neni problem, pokud by to clovek pouzil v nezabezpecenem pocitaci. Pokud vase banka pouziva pouze tento zpusob, nastavte si aspon nizke limity na internetbanking.

2. Telefonni bankovnictvi je naopak docela nebezpecne - napichnout na telefonni linku neni az takovy problem a clovek rika nejake heslo primo do telefonu! V lepsim pripade ne cele heslo, jen urcite znaky z nej, ale pri delsim odposlechu je sance na zjisteni celeho hesla a ukradeni penez - proto bych byl paranoidni a nastavil si pro telefonni bankovnictvi nizky limit na castku - aby vam kdyz uz, tak neukradli moc penez.
Jestli statistiky tvrdi, ze podvody nejsou, je to jen dobre - nedokazu si totiz predstavit, jak by clovek dokazoval, ze to nevolal on - jedine, ze by byl zrovna ve vezeni, nebo po operaci hlasivek - jinak je to zcela nedokazatelne. Vlastne ani to nestaci, protoze banka rekne, ze jste si heslo napsal nekde na papirek a nekdo ho pouzil (manzelka, deti, navsteva, zlodej....)

3. Takze veta z clanku: (prikaz k uhrade - slozenka) Pokud se však prokáže, že klient příkaz nezadával, nese odpovědnost banka. Klient tak neutrpí žádnou škodu, peníze mu budou připsány na účet včetně úroků.
UZ BYL NEKDY PRIPAD, kdy to klient dokazal dokazat? Pokud ano, jak to dokazal?
Zajimalo by mne to jak pro ty slozenky, tak pro ten telefonni banking.

I v pripade toho odkoukani PIN v bankomatu, tak co ja vim, tak banka rekne - kdyz se zada spravne PIN, tak uz to neni nase starost. Odkoukali vam PIN (pokud si nezakryvate ruce, tak se to da v pohode - hlavne treba ve fronte u pokladny v supermarketu), ukradli vam kartu? To je vas problem, ne nas. Tak uz to s nasimi bankami chodi ... a maji v tomto pripade pravdu.

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tři škody za noc? Bezva finta!

2. 3. 2005 | Jiří Šedivý | 1 komentář

Tři škody za noc? Bezva finta!

Ani řidič jako doktor Skružný z komedie Vesničko má středisková v podání Rudolfa Hrušínského, nedokázal svému vozu způsobit tři škody během jediného dne. Co nezvládne česká klasika,... celý článek

Pojištění karty zaplatí i ztracené klíče či doklady

3. 6. 2004 | Kristýna Havligerová | 1 komentář

Pojištění karty zaplatí i ztracené klíče či doklady

Pojištění zneužití či ztráty platební karty dnes již nabízí většina bank. Liší se hlavně pojistným krytím, to znamená tím, co banka klientům uhradí, ale i cenou a výší pojistného limitu.... celý článek

Neoprávněná transakce: stornujte, reklamujte

20. 5. 2004 | Kristýna Havligerová | 2 komentáře

Neoprávněná transakce: stornujte, reklamujte

Zasílání SMS zpráv s informací o provedené transakci lze chápat jako jistou formu zabezpečení internetového bankovnictví či platebních karet. Dostanou však klienti zpět peníze v případě,... celý článek

Internetbanking: vylučuje bezpečnost pohodlí?

29. 4. 2004 | Kristýna Havligerová

Internetbanking: vylučuje bezpečnost pohodlí?

Zabezpečení internetového bankovnictví je důležité. Každá banka volí jiný systém, rozhoduje se mezi stupněm bezpečí a pohodlí. Jaké jsou přednosti a nedostatky jednotlivých variant? celý článek

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

11. 12. 2003 | Kristýna Havligerová

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

"Lidé jsou zvyklí chodit si pro peníze do banky, mít hotovost v ruce, ovládání účtu přes internet příliš nedůvěřují." Takové tvrzení už dávno není pravda. Potvrzuje to téměř dvojnásobný... celý článek

Partners Financial Services