Nebudeme se přece soudit se studenty

Nebudeme se přece soudit se studenty
Když loni v prosinci změnila Česká spořitelna podmínky poskytování prémií ke studentskému účtu, lavinu kritických článků a hrozby soudních sporů ze strany studentů nečekala. Dnes by prý postupovala jinak.

Tehdejší úvaha byla hodně zjednodušená a nepříliš šťastná, jak dnes přiznává Jiří Škorvaga, ředitel úseku Řízení obchodu v České spořitelně (profil, názory) . "Vědět to, co víme dnes, tak jsme to samozřejmě neudělali," dodává. Představitelé banky se totiž domnívali (a stále domnívají), že na přidělení prémie neexistuje právní nárok, že jde jen o vyhlašovaný benefit, který mohou libovolně měnit. Jejich názor mohl být založen na analýze (jen) smluv, které spořitelna s klienty uzavírala. A je klidně možné, že právníkům, kteří toto analyzovali, nebyl znám leták, na základě něhož dnes studenti vyžadují (a staví argument o tom, že prémie je vlastně veřejným příslibem – viz článek Mávnete rukou nad 10 000 korunami?) vyplacení původně slibované prémie deset tisíc korun. Důvod je prostý, autoři stávajícího produktu Student+ (profil, názory) totiž neznají důvody, proč vůbec byla do původního produktu zahrnuta prémie. V bance se od vzniku produktu Sporostudent v roce 1997 obměnilo celé obchodní oddělení a jedná se tak spíše o "zděděnou" záležitost.

Podle Jiřího Škorvagy chtěla banka pravděpodobně odměňovat nejlepší studenty a jako kritérium si vzala právě červený diplom. Dnes již jednorázovou prémii na konci studia odmítá, neboť s bankovní činností nemá takový benefit nic společného. Škorvaga se dále domnívá, že by banka neměla rozhodovat o tom, kdo je a kdo není dobrý student. Spořitelna spíše upřednostňuje podporu studentů v rámci sponzoringu vysokých škol, kde adresně určuje konkrétní sumu pro nejlepší studenty.

Rušily se prémie či produkt?

Banka se novým produktem Student+ (který nahradil Sporostudenta s prémií) snažila místo finančních prémií nabízet jiná zvýhodnění spíše nepeněžního rázu (proplacení ISIC karty, přímé bankovnictví zdarma, různé slevy v obchodech). Jiří Škorvaga se domnívá, že nový produkt se do přání studentů strefil, důkazem je podle něj přes 50 000 uživatelů nového účtu.

Cílem zavedení nového produktu nebyla úspora na prémiích, ale "snížení motivace" k používání toho starého, říkají představitelé spořitelny. Ti dále připouštějí, že problémy s prémiemi nečekali. Také přiznávají, že se jim tuto situaci nepodařilo vhodně vysvětlit. Jiří Škorvaga k tomu prohlásil: "Rozhodně není naším cílem uvádět někoho v omyl a ušetřit pár miliónů." Faktem ale zůstává, že banka informovala své klienty pouze na přítiscích k výpisům z účtu (viz box), jejichž informační hodnota je poměrně sporná. Na jednom místě se totiž mísí jak reklamy na produkty finanční skupiny ČS, tak podstatné informace. Přítisk k výpisu za březen dokonce obsahoval kromě krátké informace o snížení čtyřsetkorunové prémie celkem pět bodů, z nichž by bylo možné za reklamu jistě považovat tři. Změny v poskytování prémií tedy banka pravděpodobně nepovažovala za dostatečně důležité, když v prosincovém přítisku nebylo pro zdůraznění použito ani tučné písmo.

Jak vypadal přítisk k prosincovému výpisu:

Dovolte, abychom Vám popřáli mnoho štěstí, zdraví a spokojenosti v novém roce.
  • Rádi bychom Vás informovali o rozšíření nabídky produktů České spořitelny pro studenty vysokých škol. Od 3. ročníku studia na vysoké škole mohou studenti získat hotovostní úvěr do výše 80 000 Kč s úrokovou sazbou 9,9 % (RPSN – roční procentní sazba nákladů 9,9 %) a dobou splatnosti až 10 let. U těchto úvěrů nevybíráme poplatek za přijetí, posouzení a zpracování žádosti o úvěr ani za vedení úvěrového účtu. Podmínkou získání úvěru je vedení nebo zřízení účtu Sporostudent. Bližší informace Vám rádi poskytneme v kterékoli pobočce České spořitelny nebo na bezplatné informační lince 800 207 207.

  • Zároveň měníme podmínky pro poskytování mimořádné prémie k účtu Sporostudent za úspěšné ukončení studia. Prémii vyplácíme klientům, kteří ukončili studium v magisterském studijním programu s tzv. "červeným diplomem", tzn. s doložkou "prospěl s vyznamenáním", resp. "prospěl s výborných prospěchem". Tato prémie není přiznána v případě, že klient ukončení pouze obsahově ucelenou část vysokoškolského studia, např. bakalářský stupeň. Podmínkou připsání prémie je vedení účtu Sporostudent minimálně jeden rok. Při splnění těchto podmínek je klientovi k účtu přiznána mimořádná prémie ve výši 1 000 Kč.

Proč se dinosaurus pohnul?

Ne hned po zveřejnění změn, ale až o několik měsíců později (semestr přece jenom končí jindy než běžný rok) se spustila mediální lavina se silným emocionálním nábojem a nakonec přišly i hrozby žaloby. Mediální vlna, která se zvedla, však nebyla příliš adekvátní počtu postižených klientů a výši požadované částky. Oddělení ombudsmana údajně neobdrželo více než 80 stížností, celkově se tak mohlo jednat o maximálně pár set studentů, ročně tedy o nejvýše o několik milionů korun. Ovšem z pohledu morálky a etiky je to samozřejmě něco jiného.

Oddělení ombudsmana prý v prvních měsících po změně registrovalo přibližně pět stížností za měsíc. A podle pokynů svých právníků informovalo studenty o názoru banky, že jednala oprávněně (neustále s poukazem na informativní charakter a časovou omezenost letáku). Až pod tlakem médií doporučilo oddělení ombudsmana navýšit obě prémie na původní částku a vyplácet je za starých podmínek do konce tohoto roku, kdy bude původní produkt zrušen (viz článek Spořitelna podlehla tlaku). Nadále však spořitelna odmítá vyplatit studenty na bakalářském stupni s poukazem na to, že desetitisícovou prémii jim nepřiznávala ani před lednem 2003. Roční prémii 400 korun však dostanou koncem roku všichni klienti původního programu Sporostudent, i ti, kteří ze Sporostudenta na Student+ již přešli (noví klienti programu Student+ však tuto částku nedostanou – proč taky, nikdy na ni neměli nárok).

Na otázku, proč se spořitelna rozhodla vyplatit prémie i přes své tvrzení, že na ni není právní nárok, říká Jitka Jakubcová, ombudsmanka České spořitelny: "Když jsem viděla, že se studenti chtěli soudit, řekla jsem si, že se nemůžeme a ani nechceme soudit se studenty. Přeci není možné nechat vybírat studenty peníze na nějakou žalobu."

Kolik spořitelna nakonec vyplatí však nyní zůstává otázkou, protože informační systém banky prý není nastaven na sledování takových informací (produkt byl zaveden v minulosti, současné produkty již sledovat jdou). Banka si udělala odhad celkové sumy, nicméně by prý bylo třeba sledovat ručně na pobočkách, kolik bylo v tomto roce vyplaceno. "Padne to do toho velkého nákladového balíku (kam patří náklady na vedení sporožira obecně - pozn. redakce). Navíc je to položka, která mi opravdu finančně vrásky nedělá," dodává Jiří Škorvaga.

Možná rozhodne soud

I když Jiří Škorvaga připouští, že právní výklady sporu mohou být různé, spořitelna stále trvá na tom, že jednala po právní stránce správně. Dále se domnívá, že zrušením programů Sporojunior a Sporostudent celá kauza končí, protože podle jejich názoru nemohou nadále vyplácet prémie, které se poskytovaly ke zrušenému produktu. "Nebudeme přece čekat do roku 2010 než všichni, co si to tehdy založili, dostudují," říká Jiří Škorvaga.

Argumenty uvedené v našem starším článku však nárok na prémii po zrušení produktu nevylučují. Závazek banky by totiž měl přetrvat vůči těm klientům, kteří si do srpna 2001 (platnost letáku s příslibem prémie deset tisíc, resp. čtyři sta korun) založili účet Sporostudent, nehledě na to, kdy dostudují. Zástupci spořitelny však nebyli schopni říct, jak budou postupovat, pokud se i v budoucnu vyskytnou obdobné problémy.

Se současným postupem banky však nadále nesouhlasí (problém je v tvrzení banky, že na prémii není právní nárok) Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Podobně jako oni se ke kauze staví i Tomáš Uherek, absolvent (s červeným diplomem) právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, který kromě žaloby s podezřením na klamavou reklamu a nesplnění veřejného příslibu podal také podnět České národní bance (kterou považuje za jakousi Českou obchodní inspekci v oblasti bank). Byť se lze na základě jeho vystupování těžko bránit dojmu, že si na tomto případu dělá vlastní reklamu, pokud soudní spor skutečně dotáhne do konce, bude alespoň jasno, zda studenti na prémii právní nárok mají, nebo ne. Podle odhadu právníka SOS by celou kauzu mohly české soudy řešit dva roky.

Všimli jste si článků o spořitelní prémii v českých médiích? Jaký máte názor na mediální humbuk, který se v poslední době rozpoutal? Čtete přítisky na bankovních výpisech? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními!

Na článku spolupracoval Petr Vykoukal.

Současnu nabídku běžných účtů a studentských kont spolu s aktuálními ceníky najdete v sekci Banky.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 45 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 9. 2003 14:01, crabath

kazdopadne by za celou tuhle akci se studentama meli vychodit sefa marketingu. zadnej zisk a povset zase o par stupnu dole.

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 8. 2003 11:27, No Name

Rypáčku i negativní reklama je reklama, takže nevím jestli to ČS škodí, nebo naopak pomáhá.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (45 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Spořitelna podlehla tlaku

31. 7. 2003 | Dušan Hradil

Spořitelna podlehla tlaku

Na jaře jsme jako první upozornili na problém se zrušením desetitisícové prémie u studentského konta České spořitelny. V létě se pak strhla mediální lavina, přidalo se Sdružení na ochranu... celý článek

Mávnete rukou nad 10 000 korunami?

14. 5. 2003 | Michal Hazi

Mávnete rukou nad 10 000 korunami?

Spořitelna připravila tisíce klientů o slíbené prémie. Projde jí to, nebo může čekat sérii žalob?

Partners Financial Services