Před několika dny jsme vám představili první část exkluzivního průzkumu manažerských platů v České republice, který jsme provedli ve spolupráci s časopisem The Prague Tribune. Jeho respondenty byli pracovníci personálních agentur i velkých zaměstnavatelů. Ti dostali k dispozici popis každé pozice a doplnili obvyklou výši platu, benefity a hlavní předpoklady pro vykonávání této práce. Již zmíněná první část se zabývala oblastí prodeje a nákupu. Dnes je na řadě druhý díl, který pojednává o platech a benefitech pracovních pozic v oboru marketingu, reklamy a PR.
Malou společností je myšlena firma s asi 25 zaměstnanci, středně velká má 70-100 zaměstnanců, velká firma více než 100 zaměstnanců. Zde uvedený plat je průměr dolních a horních rozmezí z odpovědí respondentů, zaokrouhlený na tisíce korun dolů. Obdobně u benefitů a hlavních předpokladů jde o "průměr" ze všech odpovědí.
Marketingový manažer/ředitel
Marketingový manažer zastřešuje veškeré marketingové aktivity společnosti, často v těsné součinnosti s obchodním manažerem. Někdy jsou tyto dvě pozice kumulovány pod názvem Obchodní a marketingový manažer. V menší společnosti neřídí podřízené, ale pouze koordinuje činnost řady subdodavatelů. Ve společnosti středně velké a velké se může jednat o řízení týmu až o několika desítkách zaměstnanců. Mezi hlavní aktivity patří marketingové výzkumy a analýzy, nadlinková a podlinková reklama, produktový management, podpora prodeje, PR, sponzoring.
Plat: v menších firmách 33-56 000 Kč, ve velkých 57-128 000 Kč
Benefity: u větších firem vůz- vyšší střední-luxusní, finanční bonusy, různé formy připojištění, odborná školení.
Hlavní předpoklady: odbornost a praxe (alespoň tři až pět let v marketingu), prezentační a komunikační dovednosti (uvnitř společnosti i navenek), manažerské schopnosti, kreativita.
Advertising Manager
Tato pozice se vyskytuje pouze u větších společností, kde jsou běžné rozsáhlé a nákladné reklamní kampaně (banky, automobilky, FMCG společnosti). Kandidát jedná s reklamními agenturami, nákupčími a plánovači médií na straně jedné a s vlastním marketingovým oddělením na straně druhé. Spravuje poměrně značný finanční rozpočet. Pracuje převážně samostatně, popřípadě řídí velmi malý tým podřízených. Koordinuje činnost většího počtu subdodavatelů.
Plat: u středně velké firmy 40-60 000 Kč, u velké 62-77 000 Kč
Benefity: vůz u větších společností- střední, finanční odměny spojené s úspěšností kampaní, připojištění.
Hlavní předpoklady: dva až pět let předchozí praxe (ideálně z reklamní či mediální agentury), manažerské dovednosti, obchodní kontakty, komunikační a organizační schopnosti, neotřelý přístup k propagaci.
Produktový manažer
Více informací o tomto tématu najdete v naší speciální příloze Platí vám dost? |
Má na starosti marketingové zastřešení svěřené značky nebo značek. Většinou pracuje samostatně, ale může řídit i několik málo podřízených (marketingové asistenty, junior produktové manažery). Často koordinuje činnost více subdodavatelů (market research, reklamní, PR a promotion agentury, nákupčí a plánovače médií apod.) Reportuje marketingovému manažerovi nebo ve velkých společnostech Group Product Managerovi. Můžeme se setkat i s názvem Brand manager, kdy by manažer na této pozici měl zastřešovat ne jeden produkt, ale i několik produktových řad. Často však tomuto schématu názvy pozic neodpovídají a jde pouze o různé názvosloví v různých společnostech fakticky pro to samé.
Plat: v menších firmách 30-45 000 Kč, ve velkých 50-78 000 Kč
Benefity: u větších spol auto- střední, finanční bonusy, různá připojištění, vzdělávací programy.
Hlavní předpoklady: prezentační a komunikační dovednosti, analytické schopnosti, organizační dovednosti, flexibilita, kreativita, praxe (nejméně 1-2 roky).
PR manažer
Pozice může být buď velmi specializovaná (například pouze na vztahy s veřejností a médii, vztahy s klienty a partnery, interní či krizovou komunikaci, sponzoring, public affairs apod.), nebo může zastřešovat všechny tyto disciplíny. V případě středně velké společnosti bude PR manažer zastřešovat vše, nebude mít podřízené a jeho plat bude 40-59 000 Kč. U velké firmy může řídit tým až 10 specialistů, bude mít titul PR nebo Communication Director a jeho plat se bude pohybovat okolo 76-105 000 Kč.
Benefity: vůz u větších firem- střední, mobil samozřejmostí, nějaká forma připojištění.
Hlavní předpoklady: prezentační a komunikační dovednosti, velmi dobré vyjadřovací schopnosti, diplomacie, flexibilita, schopnost odolávat náhlým změnám a stresu, 2-5 let praxe, v případě nutnosti vedení lidí i manažerské schopnosti.
Co si myslíte o výši platů a rozsahu benefitů pro tyto pracovní pozice? Jsou podle vás odpovídající? Jestliže pracujete v oblasti marketingu, reklamy a PR, jakou zkušenost s platy máte? Připojte své názory a zkušenosti!
Respondenti průzkumu: Olga Marušová, Head of Recruitment Department, Česká spořitelna, Robert Sládek, konzultant, World Experts, Renata Součková, konzultant, Hill International, Ctirad Vondrášek, ředitel pro ČR a SR, Hays International, Dita Závorová, Division Manager, Robert Half, Petr Žídek, senior konzultant, Synergie Prague.
Průzkum vznikl pro časopis The Prague Tribune.
Klasifikace automobilů se řídí podle Svazu dovozcu automobilů.