Mnoho povyku pro nic

Jan Žáček | 25. 10. 2002 | 7 komentářů
Mnoho povyku pro nic
Masivní kampaň v médiích se snaží vzbudit dojem, že Česká pojišťovna není zkostnatělou institucí, ale moderní dynamickou firmou. Internetová prezentace ale opakuje stejné chyby jako weby v předchozích dílech našeho seriálu Best Web 2002.
www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a její způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Jan Žáček, porotu serveru Peníze.CZ tvoří osm osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.cpoj.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 4 Marketingová rovina: 2 Informační rovina: 2+ Grafická rovina: 3 Navigační rovina: 3 Technická rovina: 3 Použitelnost: 3
Výsledná známka: 2,86



Kreativní rovina:

Ti z vás, kteří jsou pravidelnými čtenáři našeho seriálu hodnocení webů finančních institucí, mohou nabýt dojmu, že jen opisuji předchozí díly. Bohužel i u této internetové prezentace musím jen suše konstatovat – kreativita žádná. Zdá se, že šikovní kreativci s nápadem vymřeli a společnosti nemají zájem na tom, aby jejich stránky vypadaly alespoň trochu k světu. Existuje-li přeci jen v České republice nějaký zručný grafik, podle všeho rozhodně nepracuje pro pojišťovací instituce. U webu České pojišťovny se tak od bledě modrých penzijních fondů posouváme k ustálené a osvědčené námořní modři.

Výsledná známka (jako ve škole): 4



Marketingová rovina:

Určitě jste si všimli masivní kampaně, která právě probíhá ve všech médiích. Česká pojišťovna se snaží zbavit nálepky zkostnatělé firmy využívané pouze starší generací ze sentimentálních důvodů. Internetová prezentace by mohla při vytváření image moderní pojišťovny pomoci. Bohužel veškeré snahy skončily na úvodní stránce a dále nepokračují.

Pojišťovny se v současné době stávají čím dál častěji správcem veškerých osobních financí. Česká pojišťovna tento trend zachytila hned v začátcích a díky akvizici eBanky a nabídce dceřinných společností (Home Credit) je schopna zákazníkům nabídnout skutečně velmi komplexní služby. Internetové prezentace těchto dceřinných firem ale kvalitou převyšují úroveň mateřské společnosti, což není pro management dobrou vizitkou.

Výsledná známka: 2



Informační rovina:

Web České pojišťovny je opravdu velmi obsáhlý. Kromě informací o jednotlivých produktech zde najdete informace o sponzorských aktivitách, historické výroční zprávy až do roku 1997, fotogalerii a další informace, které zatím nejsou běžným standardem. Stránky jsou navíc historicky jedny z prvních na českém internetu. Je třeba s uznáním ocenit dlouhou cestu, kterou web absolvoval, ale tento fakt sám o sobě není důvodem k usnutí na vavřínech. Konkurence nespí a vývoj postupuje velmi rychle kupředu, proto vyžaduje udržení předních pozic zvýšené úsilí.

Výsledná známka: 2+



Grafická rovina:

Česká pojišťovna nás provází tak dlouho životem, že nás barevná kombinace prezentace zavede do časů dávno minulých a ve výsledku ničím nepřekvapí. Modrožluté stránky neobsahují kromě několika ikon a nadpisů v záhlaví žádnou grafiku, web proto působí stroze a komisně. Na každé ze stránek je vystřídáno takové množství fontů, že by grafik prezentace měl zpytovat svědomí a kolegům typografům se vyhýbat velkým obloukem.

Stránky se sice snaží vcelku úspěšně dodržet použití korporátních barev, ale prezentace dceřinných společností dokazují, že to jde jinak a lépe . Web České pojišťovny by určitě osvěžily světlejší a jasnější barvy, o fotografiích ani nemluvě.

Výsledná známka: 3



Navigační rovina:

Způsob fungování navigace může uživatele nemile zaskočit. Na úvodní stránce najde v levém sloupci navigaci, která mu na dalších stránkách zmizí a je nahrazena jinou. Fulltextové vyhledávání můžete použít pouze na úvodní stránce. Informace o České pojišťovně se dozvíte také jen na titulní stránce prezentace. Skrytou logiku věci se mi nepodařilo objevit, kompletní navigaci použitou na úvodní stránce bych uvítal i jinde. Naštěstí se lze jedním kliknutím na homepage vrátit.

Odkazy na hlavní sekce webu se opakují na každé stránce v patičce, úvodní stránka funguje jako přehledný rozcestník, i v rámci stránek jsou odkazy do dalších sekcí velmi časté. Orientace na stránkách je proto poměrně snadná. Škoda jen, že při použití Netscape Navigatoru nefunguje navigace tak jako v Internet Exploreru.

Výsledná známka: 3



Technická rovina:

Přestože stránky nejsou příliš objemné a neobsahují příliš grafiky, bohužel se poměrně dlouho načítají. Když se budete chtít z domova pojistit, připravte se na to, že prohlídka stránek vám připraví program na celý večer.

V prezentaci mě překvapila zabudovaná technologie kanálů – channels. Technologie, která skončila stejně rychle jako začala, byla jen výstřelkem, který se neujal. Kanály si nikdy uživatele nenašly, ani v Čechách, ani na mezinárodním poli. Microsoft uznal svůj omyl a do dalších generací internetových prohlížečů podporu kanálů nezahrnul. Kanály uživatelům umožňovaly automatické stahování aktualizací a off-line prohlížení webů - i tuto muzeální technologii na stránkách České pojišťovny naleznete, otázkou je proč. Prohlížeč Internet Explorer 4.0 není dnešním standardem, jen nepatrná část návštěvníků jej ještě používá a domnívám se, že tato položka v menu jen blokuje místo jiným.

Mezi další nedostatky www stránek můžeme zařadit absenci stylů, překlepy, nekompatibilitu s dalšími prohlížeči, nezabezpečené on-line formuláře a mnoho dalších. Úsilí při tvorbě prezentace zůstalo zdá se více než na půl cesty od cíle, což je určitě škoda.


Výsledná známka: 3



Použitelnost:

Na stránkách České pojišťovny získáte sice dostatek informací, ale u valné většiny produktů se stejně nevyhnete cestě na pobočku. Přes web lze uzavřít pouze cestovní pojištění a povinné ručení, navíc ani on-line sjednání těchto pojištění není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Uzavření cestovního pojištění těsně před odjezdem na dovolenou může být neřešitelným problémem, který se mi v praxi nepodařilo vyřešit.

Výsledná známka: 3


Závěr:
Pomalu se ze mne stává skeptik, který každý týden jen pláče na rozlitým mlékem. Více méně všechny hodnocené weby obsahují chyby, postrádají byť jen špetku grafického cítění, mají ve většině případů nezabezpečené on-line formuláře a obsahují technické chyby. Jsem z tohoto tristního stavu docela rozčarovaný, bohužel ani webová prezentace České pojišťovny mi nedává důvod k radosti a ze šedivého průměru nijak zásadně nevybočuje. Uvidíme příští týden.

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor.

Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
MD EH VI PJ RJ PN PP TT průměr
obsah 1,5 1,5 3 - 2 - 1 2 1,83
vzhled 2,5 2,5 2 - 3,5 - 2 3 2,58
Vysvětlivky: MD - Michal Drtina, Vltava-Labe Press; EH - Eda Hekšová, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT; VI - Vladimír Iliev, Strategie; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; RJ - Radovan Jelen, Forrest Gump; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; PP - Pavla Paseková, Českomoravská stavební spořitelna; TT - Tomáš Tyll, Nexen
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.

Vytrženo z kontextu
... Navigaci v rámci prezentace hodnotím jako poměrně nepřehlednou a nelogickou ... shrnuje Radovan Jelen (Celý názor)
... Korporátní prezentaci společnosti formátu České pojišťovny si představuji po grafické stránce více zajímavou a profesionální ... říká Tomáš Tyll (Celý názor)


---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

  • Vyhrát mobilní telefon můžete výměnou za hlas webu některé z hodnocených pojišťoven.

  • Porovnejte dnešní výsledek s loňským hodnocením webů pojišťoven.

  • Příští týden se můžete těšit na hodnocení internetové prezentace Kooperativy.

Navštívili jste internetové stránky České pojišťovny? Líbily se vám? Našli jste na nich vše, co jste hledali? Napište nám své zkušenosti a názory.


Partneři soutěže
Tiscali
Strategie

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 10. 2002 14:18, Jan Žáček

Ale jděte! Vytýkané problémy jsou natolik neoddiskutovatelné, že zaujatost bych vyloučil. Stejné výtky se objevili i u dalších hodnotitelů, kde je zaujatost ještě více úsměvná.

Nehledejte ve všem spiknutí a zlepšete si stránky.

Zobrazit celé vlákno

+36
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 11. 2002 10:03, Sheeba

a které máte na mysli, človíčku? zkuste spíše vyvracet věcnými argumenty a ne obecnými frázemi, to umí každý...

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

Internet

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Allianz: vítěz s odřenýma ušima

5. 10. 2001 | Lukáš Půda

Allianz: vítěz s odřenýma ušima

Pozorné čtenáře naší soutěže o nejlepší web pojišťoven určitě nepřekvapí její výsledky. Cenu serveru Peníze.CZ si neodnese jedna, ale dvě pojišťovny: Allianz a Česká pojišťovna. Sympatie... celý článek

Partners Financial Services