Jako vejce vejci

Leoš Bárta | 7. 6. 2002
Jako vejce vejci
Po bankách a stavebních spořitelnách přichází další, tentokrát již 3. kolo soutěže Best Web 2002. Společně se podíváme "na zoubek" internetovým prezentacím investičních společností. A protože tohle kolo je mým posledním na postu hlavního hodnotitele, doufám, že mě v tom ani tentokrát nenecháte samotného.
www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a její způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme 6 nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří deset osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.iscs.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 3 Marketingová rovina: 2- Informační rovina: 1- Grafická rovina: 3 Jazyková rovina: 1 Navigační rovina: 3 Technická rovina: 2 Bezpečnost: nehodnocena
Výsledná známka: 2,28



Kreativní rovina:

První dojem při návštěvě úvodní stránky prezentace ISCS může být nazván jako NIC PŘEKVAPUJÍCÍHO. Kdo jednou viděl matku, pozná v iscs.cz dceru. Přívlastky se poté nabízejí zcela samy: DECENTNÍ, STABILNÍ, PŘESNÝ, SILNÝ. Tolik hovoří barvy a použité motivy. Kreativita ale veškerá žádná. Očekával jsem však právě v oblasti investičních společností kdovíjakou originalitu a snahu odlišit se?

Kdyby se celá úvodní stránka tvářila tak, jak vypadá onen jediný vizuální motiv v její horní části, nebyl by výsledný efekt nejhorší. Dolní polovina homepage však kazí to málo, co se horní část snaží zachránit. Nepříliš propracovaná kompozice zavinila nutnost rolovat hlavní stránku, nevábný button upozorňující na soutěžní aktivity fondu, nevzhledně vyhlížející aktuality – to všechno vytváří první dojem. A na něm přece tolik záleží…

Výsledná známka (jako ve škole): 3



Marketingová rovina:

Už při hodnocení webu České spořitelny jsem hovořil velmi pozitivně o faktu, že v rámci finanční rodiny je takřka příkladně pracováno s korporátními grafickými motivy. Proč tedy nejsou tato pravidla dodržována důsledně i pro komunikaci jednotlivých produktů? Zesílená komunikace úspěšného produktu je jistě slibná cesta – otázkou zůstává, zda je opravdu nutné, aby cílem bylo obtěžování uživatele nově se otevírajícím oknem nevhodného formátu. Nebylo by od věci přemýšlet o nějaké dynamičtější a inteligentnější formě propagace. Také by neškodilo tento formát alespoň vizuálně sjednotit s ostatním layoutem – takto je výsledným efektem dojem obtěžující neprofesionality.

Pokud jde o cílení prezentačních aktivit ISCS, hodnocená prezentace nenechá nikoho dlouho na pochybách, že je určena a-priori a takřka JEN pro ty uživatele, kteří již mají solidní zkušenosti s investičními fondy a zákonitostmi jejich fungování. A co my ostatní? Možná nejsme úplně nezajímavými potenciálními klienty, ale na základě takových informací se alespoň já správně investovat nikdy nenaučím…

Užitečnou pomůcku nabízí prezentace svému uživateli v sekci Vaše portfolio, kde je možné sledovat aktuální stav vlastních investic on-line. O smysluplnosti takové aplikace vás pravděpodobně přesvědčí i režim s možností sledování fiktivní investice.

Pokud Vás prezentované informace oslovily a rozumíte jim, budete možná hledat kontaktní údaje o společnosti. Tyto informace však kupodivu nejsou komunikovány jednotně v rámci speciální sekce. E-mail hledejte dole na úvodní stránce, v sekci O nás je také něco, sídlo společnosti je pak komunikováno i u každého produktového listu. Nezvyklé a ne zrovna uživatelsky komfortní…

Výsledná známka: 2-



Informační rovina:

Pokud máte dostatečné zkušenosti v oblasti investování, potom, myslím, najdete na stránkách ISCS veškeré potřebné informace o jednotlivých fondech, o společnosti samotné i o situaci na finančním trhu u nás. Jen by v té poslední zmiňované oblasti mělo docházet k častější aktualizaci.

Pokud jste v této oblasti laikem, prezentace ISCS Vám rozhodně jako učebnice základů investování neposlouží. Možná chci víc, než mohu v této oblasti od kohokoli získat, možná by se ale taková "zlidšťující" snaha danému fondu bohatě vyplatila…

Forma umístění aktualit na homepage prezentace už od pohledu nebudí dobrý dojem. Nemám nic proti dominantním formám komunikace, ale takto zpracované aktuality vypadají neatraktivně a obsahují příliš mnoho textu v nelákavé úpravě. Navíc se pod shodným názvem Aktuality v horní navigační liště skrývá obsahově zcela odlišná sekce, ve které najdete několik poměrně nepřehledně upravených oznámení investorům.

Některé sekce prezentace jsou komunikovány formou dvou odkazů na homepage, a to s různými názvy (Kurzy x Aktuální kurzy, Fondy x Produkty, O společnosti x O nás). Říkám si, nesvědčí tohle všechno tak trochu o nepromyšlené komunikační strategii?

Výsledná známka: 1-



Grafická rovina:

Jelikož jediným grafickým prvkem celé prezentace (nehovoříme-li o grafech) je onen navigačně-ozdobný vizuál z titulní stránky, je snad trochu nadnesené hovořit o GRAFICE. Inu, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Technokratické a digitálně přesné, jakoby matrixovské; takové mě napadají přívlastky vystihující více či méně podstatu onoho motivu.

Samotná grafická úprava jednotlivých podsekcí mi připadá nevzhledná a nepraktická. Malé písmo, jednolitý megatext, ve kterém je těžké se orientovat, nezarovnané konce řádků. V některých případech narazíte i na různé typy fontů v rámci jedné stránky (např. Produkty / Bondinvest / Graf). To by se zvěrolékaři stát nemělo, praví klasik…

Výsledná známka: 3



Jazyková rovina:

V sekci O nás najdete překvapivě dobře napsaný úvodní text s dobrou strategií komunikace, tímto textem však veškerá snaha o personifikaci textů končí… Škoda, slibný začátek…

Při náhodných jazykových korekturách byly texty shledány bez gramatických chyb a stylistických nevhodností. Kdybych chtěl být hnidopich, žaloval bych, že v 1. souvětí druhého odstavce v sekci O nás chybí čárka… K tomu by sice nemělo dojít, ale když já nic jiného opravdu nenašel (a že jsem se snažil…).

Výsledná známka: 1



Navigační rovina:

Připadá mi zvláštní, že se nikdo z tvůrců prezentace nenamáhal sjednotit navigační systém. No, vlastně jakýpak systém? Sekce Produkty otevírá svou nabídku po najetí myší, ostatní nabízí jednotlivé podsekce na jedno prosebné kliknutí. Každý pes, jiná ves, říkávala babička a ta o internetu nic nevěděla.

Pohyb uživatele tam a zase zpátky možný je, to ano, musíte ale v duchu poprosit tvůrce vašeho internetového prohlížeče. Pokud hledáte nějaký navigační systém, který by se mohl honosit tímto názvem, hledáte marně.

A ještě jedna poznámka. Několik slov anglicky umím, jen si nejsem zrovna jist, zda je míchání jazyků v označení hlavních sekcí menu komunikačně efficient (vhodný – pozn. aut.).

Výsledná známka: 3



Technická rovina:

Hodnocení v kategorii BEZPEČNOST považuji v případě internetové prezentace ISCS za zcela bezpředmětné.


Výsledná známka: 2



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • optimalizace pro různé prohlížeče
  • použití meta tagů pro vyhledávací roboty
  • definice DTD
(-)
  • navigace mezi produkty je závislá na JavaScriptu
  • vynechávání atributu "alt" u obrázků
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • bylo využito, externí stylesheet
(-)
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • komentáře
  • "Vaše portfolio" – sledování vybraných fondů
  • anglická mutace
  • vývoj kurzů
  • wap verze
(-)


Závěr:
Tomu, kdo hledá přesné a jasné informace o možnosti investovat, přinese internetová prezentace určitě vše, co se od ní očekává. Možná některým uživatelům vyhovuje absence jakékoli grafiky v podsekcích, já ji však stejně jako nedořešenou problematiku navigace shledávám jako závažný nedostatek. Domyšlení komunikační strategie, rozšíření počtu oslovených cílových segmentů a víc citu pro uživatelské potřeby, to bych za sebe doporučil všem, kteří hodnocenou prezentaci mohou svým rozhodnutím či konáním pozdvihnout na novou, vyšší úroveň.

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor

Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PB MD NG EH GH VI PJ RJ PN PP průměr
vzhled - 4 3 3,5 3 - 4 2,5 - 4 3,429
obsah - 4 2 2,5 2 - 3 3 - 3 2,786
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; MD - Michal Drtina, Vltava-Labe Press; NG - Naveed Gill, Tiscali; EH - Eda Hekšová, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT; GH - Gabriela Hrušková, Tiscali; VI - Vladimír Iliev, Strategie; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; RJ - Radovan Jelen, Forrest Gump; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; PP - Pavla Paseková, Českomoravská stavební spořitelna
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.

Vytrženo z kontextu
... Se vzpomínkou na jeden americký film prohlašuji: "Spořitelna musí být šílená" ... říká porotce Pavel Janeček (Celý názor)
... Dobrý nápad, velký nádech, ale mnohé není dotaženo do konce ... soudí porotce Radovan Jelen (Celý názor)


---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

Příští týden se můžete těšit na hodnocení internetové prezentace
Investiční kapitálové společnosti Komerční banky.

Pokud jste navštívili internetové stránky Investiční společnosti České spořitelny, jak se vám líbily? Našli jste na nich vše, co jste hledali? Napište nám své zkušenosti a názory.


Partneři soutěže
Tiscali
Strategie

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Co o webu Investiční společnosti České spořitelny soudí porotci Peníze.cz

7. 6. 2002 | Dušan Hradil

Sláva vítězům, čest poraženým

13. 7. 2001 | Lukáš Půda

Sláva vítězům, čest poraženým

Pětkrát jsme vždy po týdnu hodnotili internetové stránky největších investičních společností. Dnes je již z hodnocení porotců zřejmé, kdože si cenu Peníze.CZ za nejlepší web roku odnese.... celý článek

Partners Financial Services